2 nov Att bevara eller inte bevara ett kulturarv

Kukturarv ska bevaras och brukas. Det är ingen mening med dem om de bara finns i glasmontrar på museer. Kulturarven ska berätta en historia som kan bidra till att förstå det som skett och kanske också bidra med ledtrådar till att förstå det som händer idag.

Detta var ett lite högtidligt inledande preludium till dagens kultutrhistoriska ämnen. De är två av vitt skilda karaktärer. Ett som är värt att bevara och bruka och ett som kan kastas på historiens sophög, det vill säga som vi ska ha kunskaper om men det behöver inte brukas.

Den svenska kryddade snapsen kan vara i fara. Den tillverkas numera i Danmark. Och där kan de som vi vet inte krydda brännvin. De gödslar med dill i rubbet. Marknaden för kryddat brännvin som vi är vana vid är tyvärr liten. Nu vill jag inte plädera för mer krökande i största allmänhet, men jag vill rikta en uppmaning till de som ändå tänker ta sig en jamare att välja någon av de traditionellt kryddade alternativen. Det skulle vara en förlust för kulturarvet om jag inte längre kunde få njuta av en Östgöta sädes när min längtan till hembygden blir allt för stark. Och tänk om vi inte längre kunde få oss några droppar OP, Skåne, Bäska droppar eller Herrgårds. Det skulle kännas fattigare på något sätt.

Det andra kulturarvet jag tänker på passar dock bättre på museum eller i sagor. Det är naturligtvis monarkin.  Feodala kvarlevor behöver inte bevaras i praktiken. De duger endast till att berätta om i avskräckande syfte som minnen av ett odemokratiskt förflutet. Nej, avskaffa monarkin så kan Carl Gustav Bernadotte och hans hustru fritt få uttala sig om precis vad som helst och leva som precis vanliga människor. Gör riksdagens talman till formell statschef och låt riksdagen utse honom. Då först har vi parlamentarism fullt ut, när också valet av statschef grundas på det parlamentariska läget. Vederbörande ska dock inte ha någomn makt mer än den talmannen har idag, att föreslå statsminister och att leda riksdagens arbete. Därutöver tillkommer endast representativa sysslor som i och för kan vara nog så betydelsefulla.

Kommentarer
Postat av: Hanna

jag skulle gärna se att det står: och låt riksdagen utse henne eller honom, angående riksdagens talman. skulle kunna utveckla den kommentaren men jag väljer att hålal den kort:)

2008-11-02 @ 20:54:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0