1 okt Staten och liberala Björklund

Från och med idag finns en ny statlig myndighet, Statens skolinspektion, inrättad av skolminister Björklund.
Jag har alltid haft för mig att liberaler brukar prata om individens frihet och egna ansvar. Att staten ska lägga sig i så lite som möjligt. Den liberala vulgärbilden av staten brukar vara staten som maktfullkomlig och som sätter sig på den lilla människan. Med Björklund har liberalismen fått ett nytt ansikte. Aldrig förr har väl en liberal pratat så mycket om krav, regler, gradering av människor och statlig styrning som den liberale ledaren Björklund. Och nu alltså "Statens skolinspektion". Jag tycker att han visar upp mycket auktoritära drag när han "reformerar" skolan. För min del tror jag att Björklund stortrivts i någon av de gamla sovjetrepublikerna. Där hade han haft fritt spelrum för sitt krav- och strafftänkande.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0