28 okt Resor

I dagens K-blad beskrivs Region Skånes marknadsföring. Kostnaderna för resor för politiker och tjänstemän uppgår troligen till ett par miljoner om året. Möjligen gör det nytta. Vem vet? Min uppfattning är att Region Skåne ska marknadsföras på olika sätt och för det krävs en viss representation. Om det sen behövts 60 resor åt olika håll i världen sedan 2007 för det kan inte jag bedöma på rak arm. Dock tycker jag att det låter mycket. Som skattebetalare vill jag därför:
- Att det ska göras noggranna överväganden om nyttan och mätbara mål för varje resa.
- Ha tydliga och offentliga utvärderingar av varje resa. Inga svepande formuleringar om långsiktiga och dynamiska effekter.
- Veta de uppskattade effekterna av resorna sedan 2007 i form av investeringar, mässor och andra evenemang samt turism som kommit Skåne till del.
- Att de övergripande målen med det spridda resandet motiveras. Sammanlagt har 11 städer besökts i USA. Varför och vad var nyttan med besöket i Las Vegas?
- Veta varför resorna i Europa är färre än de till resten av världen?

Det lite roliga i sammanhanget är att det är Pia Kinhult, moderat, som är politiskt ansvarig för verksamheten En gång i tiden företrädde hon uppfattningen att kommunalskatten skulle sänkas till sex kronor och att det i stort sett rubbet skulle lämnas åt marknaden. Det är det som brukar kallas nattväktarstaten när det enda som återstår som offentligt ansvar är polis och militär. Men jag hoppas att Pia har trevligt på sina resor och att drinkarna smakar bra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0