21 april Ingenting förvånar, del 3

Slutkommentar om K- bladets insinuanta artikel om Henry Larsson. Idag ägnas jag en hel krönika av Matti Stenrosen, för att jag dristat mig att ha synpunkter på hans artikel. Bara två funderingar:

Stenrosen skriver att "..det är argument som inte biter på Anders Tell, en tung S- politiker som bland annat sitter i kommunstyrelsen och som vice ordförande i barn- och utbildningsnämnden."  Och, undrar jag, innebär dessa mina uppdrag ett alldeles särskilt åliggande att inte få vara kritisk mot en artikel i K- bladet?

Stenrosen slutar med orden: "Men slutsatsen, Anders Tell, är att vi har åsikts- och yttrandefrihet i det här landet." Gäller det även mig, är min stilla undran.

Mest är jag egentligen besviken. För mig finns ingen anledning att vara på tvärs med pressen.

Möte med Regionmuseets arbetsutskott på förmiddagen. Vi diskuterade bland annat uppdragsarkeologin i Skåne. Som det är nu bedriver Regionmuseet, liksom de flesta andra länsmuseer, en uppdragsverksamhet inom arkeologi. Organisationer, myndigheter och fastighetsägare måste enligt kulturminneslagen utreda om det finns fornlämningar innan till exempel en plats bebyggs eller en väg byggs. Museet arbetar mycket med sådana uppdrag. Museets arkeologer gör då en utgrävning och dokumenterar vad man hittat i en rapport. Det vi diskuterar nu är om det finns förutsättningar för en starkare grävande verksamhet i Skåne. Syftet är att trygga kunskapsöverföringen från fynd till museum, något som gagnar medboragarnas tillgång till kulturarvet.

Mitt Första majfirande blir i Finspång i år. Det ska bli roligt att för första gången gå med i ett S- märkt tåg där. Ser nu på arbetarekommunens hemsida att Alexander Gabelic, riksdagsledamot från Linköping  och ordförande i FN- förbundet, ska tala. Marschväg från Folkets Hus till mötesplatsen vid Bergska skolan, där jag gick på gymnasiet. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0