24 april Utsikt mot Helge å

En liten oruffad motorbåt glider förbi på Helge å österut.
Samtidigt springer en sommarklädd joggare åt motsatt håll.

En ögonblicksbild fredageftermiddag kl.15.00.
Jag ser dem passera från mitt kontorsfönster på  Kvarnen.

På andra sidan ån pågår planeringen för ett nytt Naturum och ännu längre bort byggs ett nytt landskap på den gamla Härlövstippen. Om några år kommer de här platserna att bli lite av stadens framsida, istället för avstjälpningsplatser som det varit förut.

På den gamla tippen kommer vi att få stadens högsta markpunkt lite mer än 20 meter över havet. För min del tycker jag det vore en bra idé att placera ett elegant konstverk på toppen. Det kan bli ett fint landmärke när man närmar sig staden. Där på toppen är det en fantastisk utsikt över Helge å och landskapet väster om staden.  Området kommer att bli ett tilltalande och vackert friluftsområde som aldrig kommer att bebyggas, det kommer inte att vara möjligt med hänsyn till det ogenomträngliga lager av lerblandning som ska ligga som ett täcke över den gamla tippen. En amfiteaterscen kommer att göra det möjligt med mindre konserter och teaterföreställningar.

Det är något annat så här års än i november.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0