3 april Veckoslutsfunderingar

Mer transkådning ikväll. En stund vid Pulken mellan sex och sju ikväll var ett trevligt och inte minst rogivande sätt att få lite utevistelse nu när våren kanske tar fart. Många människor med kikare och några tusen tranor. De utfodras med foderkorn numera. Tidigare har de med god aptit tuggat i sig maltkornet som går på export till England och, får man förmoda, blir en ingrediens i någon god engelsk ale. 

Eftermiddagen avslutades annars med fika på museet med S, som är imam i den muslimska församlingen här i Kristianstad. Jag lärde känna S för flera år sedan och vi träffas emellanåt över en eftermiddagsfika. Det är alltid en trevlig stund och jag har lärt mig en hel del om islam. Jag bad S fundera på att bjuda in kommunstyrelsen till moskén, som finns ute på Näsby, för att informera om den verksamhet församlingen erbjuder, bland annat en omfattande barnverksamhet. Trots att jag själv inte är troende, och det vet S, så känner jag en mycket stor respekt för de som har en tro som det går att diskutera, föra ett samtal om. Fundamentalister av olika sorter, politiska eller religiösa, är det sällan meningsfullt att diskutera med. De är övertygade om en absolut sanning på ett sådant sätt att diskussioner blir meningslösa.

Tack, Sten för synpunkter i den bloggkommentar. Ja, frågan är hur vi når ut med våra frågor på ett bättre sätt än vad vi gör nu. K- bladet kan vi inte räkna med, även om tidningen i regel tar in insändare. Vi behöver egna pressröster. Efterarbetet är ett bra försök och jag hoppas att det kommer att gå bra för denna veckoslutstidskrift. Annars tror jag att det skulle varav möjligt att starta en nättidning, även lokalt, med koppling till arbetarrörelsen. Det som krävs är bara hårt arbete och en tilltalande layout samt att få spridning på nätadressen. Jo, jag vet, det är inte enkelt att få till det, men jag tror det skulle vara möjligt. Tänk, en vass röst i Kristianstad som ger ett annat budskap än J Duveborn. Visst vore det häftigt.

Till skrivandet av detta blogginlägg avnjutes en Slottskällans strong ale. Inte dumt det heller. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0