4 april Idag blir det en tur till Östra Skånes riviera

En bok att läsa sittandes utomhus, är något som känns lockande en dag som denna.

En promenad längs havsstranden är även det en fullt tänkbar sysselsättning.

Idag har chefredaktören för ortens tidning sett sig nödsakad att betona denna tidnings oberoende och granskande roll, apropå ett uttalande som påstås ha yttrats av "en hög kommunal tjänsteman." Det må nu chefredaktören gärna göra. Problemet är bara att han lyckas framställa det  precis som om kommunala tjänstemän i allmänhet, eller för den delen politiker, vill bestämma vad som ska stå i tidningen.

Så är naturligtvis inte fallet. Tjänstemän och politiker är i högsta grad medvetna och kunniga om medias oberoende och granskande roll. Men det kan väl ändå inte innebära att det är förbjudet att andas minsta kritik, eller ha synpunkter, om denna granskning? 

Jag citerade häromdagen J Duveborns ord om att: "det får vi återkomma till i valrörelsen." Det tycker jag redovisar en helt annan roll än att bara vara ett granskande och grävande medium. Jag förväntar mig efter sådana uttryck närmast en programförklaring och därmed har detta medium tagit på sig en helt annan roll än den oberoende granskarens. Det blir logiskt att invänta det nya partiets, Kristianstadsbladspartiets program inför valet 2010.

Men idag får tankarna ägnas åt annat.
Den svenskaste längtan som finns, längtan efter ljus och värme är på väg att uppfyllas även detta år.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0