17 aug Idrott

Jag såg Usain Bolt vinna 100- metersloppet igår på fantastiska 9,58. Tyson Gay kom två, klart efter, på 9,71. Vilket lopp! Själv tittar jag inte överdrivet mycket på idrott, men en och annan gång sitter jag där, framför teven, och en och annan gång sätter sig en händelse som räknas till de större ögonblicken i idrotten, i minnet.

Usain Bolts 100- meterslopp igår måste utan tvekan räknas till en av de större idrottshändelserna.

Några andra sådana händelser som satt sig i mitt minne är följande, i kronologisk ordning:
OS 1964, i Innsbruck: Assar Rönlund har passerat Eero Mäntyranta och kom först fram bakom ladan på sista sträckan på stafetten och vann stafetten till Sverige.

OS 1968: Mexico city: Bob Beamons 8,90 samt Tommie Smiths och John Carlos Svarta panter- hälsning på prispallen efter 200- metersloppet.

OS 1972, Munchen: Ulrika Knapes guld i höga hopp och Toivo Öhman kommenterar med darr på stämman och Gunnar Larsson vann medley med två tusendelars marginal.

OS 1976, Montreal: Anders Gärderud vinner 3000 meter hinder i ett gastkramande lopp där östtysken Baumgartner är ikapp på sista häcken och faller.

Skidframgångarna under 1980- talet. Jag missade inte många lopp i OS och andra stora mästerskap där svenskarna med Thomas Wassberg, Torgny Mogren och Gunde Svan i spetsen närmast prenumrerade på stafettsegrarna och tog det mesta på de andra klassiska sträckorna. En femmil, en söndagförmiddag, framför teven var alltid en garanterad högtidsstund.

Ingemar Stenmark.

Fotbolls- VM 1994: Kvartsfinalmatchen mot Rumänien är nog fortfarande den mest spännande match jag sett Sverige spela. En ljummen sommarkväll, Tomas Brolins frisparksmål och Thomas Ravellis straffräddningar. Helt fantastiskt!

Sen kommer jag inte på någon mer lika dramatisk händelse fram till nu. Även om jag sett en hel del fantastiska insatser under senare år av Stefan Holm, Kajsa Bergkvist, Carolina Klüft och Christian Olsson så minns jag inget ögonblick likt det 100- meterslopp jag såg igår.

Stora ögonblick i idrotten finns det naturligtvis fler än dessa. Jag kan rent av utlysa en liten tävling om "det idrottsögonblick som är det största jag upplevt". Bästa motivering vinner. Juryn, det vill säga undertecknad, beslutar enväldigt. Som vanligt utdelas pris till vinnaren.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0