22 aug Möte med S- gruppen i BUN

Vi har för en stund sen avslutat dagens gruppmöte med S- gruppen i barn- och utbildningsnämnden. Jag har därefter suttit en stund i solen och druckit eftermiddagskaffe och nu är det dags för några rader på bloggen.

Gruppmötet blev bra, tycker jag. Vi har gått igenom vårt budgetförslag till kommunfullmäktige där vår hållning kan sammanfattas på ungefär följande sätt:
- Inga nedskärningar i förskolan.
- Det behövs mer resurser till grundskolan och till de som behöver extra stöd.
- Vi ska ha en kommunal gymnasieskola med hög kvalitet, trots bekymren meed minskande elevtal och konkurrensen med friskolorna.
- Gärna fler profilskolor, till exempel i matematik och naturvetenskap. Kanske något för Gustaf Hellströmskolan?
- Satsa på forskning och metodutveckling. Vi ska titta närmare på det samarbete som finns mellan Högskolan i Jönköping och tretton kommuner i "Akademin för skolnära forskning."

För att återknyta till seminariet om Frmtidens kunskaper, som jag nämnde kort i förrgår, så ska jag referera det professorn i kulturgeografi, Bo Malmberg, sa om vad som främjar en skola med hög kvalitet. Han jämförde med ett antal faktorer som skapat en högkvalitativ sjukvård och menade att samma faktorer gäller för att slapa en riktigt bra skola.

Följande faktorer är alltså viktiga:
- Bra med resurser.
- Välutbildad personal.
- Forskning i internationell toppklass.
- Evidensbaserade metoder.
- Hög kvalitet viktigare än valfrihet.
- Inga vinstintressen.

Det här tycker jag vi ska ta till oss när vi pratar om skolan.

Ikväll ska det bli firande av en god vän som fyller femtiosju. Trevligt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0