23 aug Kultur i höst

Det finns ju som bekant de som påstår att kultur inte är en kommunal kärnverksamhet. de som påstår det tycker jag har fel. Politik måste rimligen gå ut på att främja så goda levnadsförhållanden som möjligt för så många  som möjligt. Det kan man åstadkomma genom att skapa förutsättningar för människor själva att ta tillvara sina egna resurser så bra som möjligt. Till växandet som människa hör otvivelaktigt kulturens uttryckssätt. Att musicera, eller bara lyssna, att måla, eller bara betrakta, att skriva, eller bara läsa; alla dessa sätt att uttrycka sig på eller ta del av, är en del av växandet som gör oss till klokare, öppnare och mer nyfikna människor. Självklart måste detta vara en kärnverksamhet för ett samhälle som vil kalla sig civilisation.

Kulturhösten i Kristianstad är mycket innehållsrik. Några av höjdpunkterna för mig börjar på bokfestivalen, som äger rum 4- 5 september. Fredagen den 4 september är det invigning kl. 15.00 i konserthuset, och omedelbart efter invigningen, kl. 15.30 pratar Göran Greider om sina böcker. Det tänker jag lyssna på. Jag tycker Göran Greider gör friska och radikala inlägg i debatten sm behövs nu när klyftorna ökar i samhället. Dock delar jag inte hans uppfattning om EU. EU kan bli ett vänsterprojekt lika mycket som ett högerprojekt och jag tycker det är för defensivt att bara dra slutsatsen att EU är ett eliternas projekt.

Senare på kvällen, kl. 19.30 den 4 september, kommer Thomas Bodström och pratar om sina deckare. Har inte själv läst dem, men kanske gör det någon dag. Han kan i alla händelser vara intressant att lyssna på.

Två andra viktiga kulturhändelser i höst är dels Kristianstadsbionnalen den 16 till 18 oktober. Då blir det filmvisningar på museet och filmmuseet. På filmmuseet kommer en ny utställning  att invigas den helgen. Den andra viktiga händelsen är invigningen av en ny stadshistorisk utställning  på museet. Det sker söndagen den 22 november.

Förutom det jag nämnt finns det enormt mycket mer av kultur i Kristianstad i höst. Musik i Syds program för hösten, Teaterföreningens program och Jazzfestivalen, för att nämna några till.

Kultur gör ett samhälle och dess invånare rikare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0