24 juli 27

 27.


"Jag tror vi börjar få bilden rätt klar för oss nu.", sa Olle till de andra i cellen. De hade jobbat hårt för att kartlägga vad ett antal personer sysslat med, analyserat och haft kontakt med strategiska utskottet flera gånger. "Jag måste säga att jag är lite chockad ändå, av den här bilden av att det finns ett antal som jobbat på som några slags mullvadar sen sjuttiotalet. Att vi inte förstått eller anat det tidigare! Ja menar Bengt Gudmarsson, kommunalråd för moderaterna i den här stan, vem hade kunnat tro att han började sin bana i tonåren i början på sjuttiotalet? Demokratisk allians kallade de sig för, ett bålverk mot allt som betraktade som rött ".

"Enligt strategiska finns alltså ett antal personer som bildade någon slags undergrupp till Demokratisk allians och mer eller mindre gick under jorden", fyllde Åsa på. "Nu dyker dom upp i ledande roller inom politiken, i media och näringsliv. Det här känns riktigt obehagligt. Ska vi ha något att sätta emot här behöver vi både trimma vår egen organisation och framför allt rekrytera fler."

"Det är klart att vi behöver fler", sa Lena, "men det är ju en process som tar rätt lång tid och det verkar som om vi behöver agera rätt snabbt."

"Men vi kan inte agera på egen hand just nu", fortsatte Martin". Jag för min del tror att strategiska måste samordna en rätt tung insats om det ska få någon effekt."

"Jag känner inte den där Gudmarsson", sa Olle, "Men min far gör det. Han gillar honom inte, det vet jag. Det märks tydligt när han nämner hans namn. Tror faktiskt det beror honom att han verkar ha tappat sugen när det gäller hans arbete. Men det var mer en privat fundering."

"Jag tror att det är viktigt nu att vi ändå inte förhastar oss", sa Alex. Jag håller med Martin om att strategiska måste ta ett ansvar för det här. Ska vi göra något nu, bara för att vi fått den kartläggningen redovisad, eller ska vi ta den till oss och skaffa oss en handlingsberedskap och mer kunskap om vad det är dom sysslar med?"

"Jag tycker att strategiska bör kalla till ett särskilt möte om det här. Kan vi inte föreslå det i vår nästa rapport", sa Katarina."Vi behöver ha en ordentlig diskussion om det här."

"Du vet hur ogärna de kallar folk", sa Lena. "Det ska till något alldeles särskilt i så fall."

"Men det är väl ändå det här", sa Alex. "Vi har fått belägg för att det finns en underjordisk nazistisk organisation som ägnat de senaste tjugofem- trettio åren till att infiltrera olika organisationer och institutioner. Vi har sett en del mönster, men inte har vi anat det här."

"Jag delar nog uppfattningen att strategiska bör tänka igenom det här mycket noga", sa Olle. "Och det bör naturligtvis vara väl förankrat. Om det sker i en större samling, vi vet hur svårt det är att rigga det, eller på något annat sätt vet jag inte just nu, men vi ställer frågan i rapporten. Linus, vad är din uppfattning, du har inte sagt något ännu"

Linus: "Jag vet faktiskt inte. Jag blir egentligen mest rädd för vilken räckvidd det här nätverket kan ha. Är inte säker på att vi sett hela ännu. Men nu gäller det att inte förhasta sig, tror jag. Så jag delar nog uppfattningen att det behövs en genomgripande och grundlig fundering om det här. Och det får naturligtvis strategiska ta ansvar för. Jag, menar här kan det ju bli annat än att skrämma skiten ur vår lokala stöveltrampare."

"Bra", sa Katarina, "jag uppfattar det som om vi är överens om att det nu behövs ytterligare tankemöda för att tackla det här på rätt sätt. Jag formulerar det ungefär så i rapporten, så får vi se sen vad uppfattningen är i stort. Sen får vi se vad strategiskas slutsatser blir. Vi bör kunna få del av det inom en månad. Om det ska bli något större möte tar ju det rätt mycket tid och kraft att förbereda. Vi får se. Till dess är det väl egentligen bara att avvakta och hålla ögon och öron öppna."


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0