15 feb Äntligen vuxen!

Äntligen vuxen ! - Ja så heter den utställning som invigdes idag på museet. Äntligen vuxen är ett projekt som pågått rätt länge och som har formats tillsammans med unga människor. Produkten har blivit en utställning som på olika sätt åskådliggör vuxenblivandet.

Så här fungerar ett modernt museum när det är som allra bäst. Museet berättar berättelser som med hjälp av museets  kompetens om kulturarv ställer frågor som är relevanta för vår tid. Berättelserna och frågorna som ställs har fångats in med hjälp av många. Professionen har i ett möte med medborgarna formulerat frågorna.

Invigningen var synnerligen välbesökt. Det var fullt. Ibland skulle man önska ett större utrymme på museet för sådana här tillfällen. Väldigt roligt!

I utställningen ställs frågan om när man är vuxen, vad som kännetecknar vuxenhet.  På ett ställe i utställningen kan man utifrån ett antal påståenden lägga en liten plastboll i ett rör vid varje påstående. Mest bollar idag fick det påstående som säger att man aldrig blir vuxen. Det är naturligtvis svårt att definiera vuxenhet, men för mig kan jag tänka mig att det betyder att jag förstår vikten och innebörden av att ta ansvar. Ansvar skulle alltså vara ett tecken på vuxenhet. Men det finns naturligtvis många sätt att närma sig detta begrepp. Jag ska gå och titta på utställningen fler gånger och grunna på det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0