16 feb Noteringar en vintrig måndag, några frågor och en analys

Vinter har det blivit med lite vitt på marken. Jag hoppas veckans sportlovslediga barn och ungdomar njuter av sin ledighet.

Det finns naturligtvis mycket man kan grunna på en måndag som den här, blan annat följande:

Ska regeringen stödja SAAB ekonomiskt?  (apropå den franska regeringens stöd till Renault)

Är de rödgröna på väg uppåt i opinionen? (apropå gårdagens SIFO)

Vad är konst? (apropå konstfacks konstiga konstundervisning)

Är upphovsrätten  viktig? (apropå rättegången mot Pirate Bay)

Svar på dessa frågor mottages tacksamt.

Dagens analys: Det pågår en massiv marknadsföring av Stieg Larssons trilogi om Lisbet Salander och Mikael Blomkvist. Jag undrar varför? Jag måste medge att jag är väldigt fascinerad av böckerna och den osannolika hjälten Lisbeth Salander. Så tycks många fler än mig vara att döma av hur bra böckerna sålt.  Jag tror inte de som gjort filmen behöver vara bekymrade över kommande tittarsiffror och därför känns den omfattande marknadsföringen som överarbetad. Jag tror rent av den kan få motsatt effekt. Frågan som kan ställas är ju om filmen inte står på egna ben. 

Men det som är mest intressant är vårt behov av hjältar och hur en sådan ska se ut. Lisbeth Salander är onekligen lite annorlunda än de flesta andra. Och det är väl just det, vi vill ha det oväntade, det irrationella. Men det räcker nog inte med det. Osannolika figurer går enkelt att hitta på, det måste till något annat också. Jag kan tänka mig att det osannolika måste vara förenat med något som går att tänka sig i verkligheten, någon det går att ändå identifiera sig med, någon att känna med. Det är nog det som skiljer Lisbeth Salander från James Bond. Bond är saga och inget mer. Lisbeth Salander är Lisbeth Salander.





 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0