17 feb Tisdagkväll och det känns som om mörkret sänker sig i dubbel mening...

... när jag läser om moderaternas nya invandringspolitik. Det är Folkpartiet fast ett snäpp värre. Nu skruvas tonläget upp igen om hårdare krav, tvång på svenskakunskaper för medborgarskap, inget "prat" och bidrag utan här gäller det att ligga i om man ska platsa i Sverige. Migrationsminister Billström uttrycker det som om någon tycker att det är bättre att dela ut bidrag än att lära sig svenska och försöka komma in på arbetsmarknaden. Han spelar sverigedemokraterna i händerna med sin vokabulär och ger dem därmed rätt i sin argumentation. Det känns ledsamt om klimatet ska hårdna ytterligare.

Något vägs detta upp av kvällens möte där jag lyssnat på ideer om ett europahus eller globalt hus i Kristianstad. Här är det helt andra ord och tankar som vänds. Här handlar det om byggande av nätverk över gränser syftande till förståelse och humanism. Jag hoppas innerligt att det i längden är sådana här tankar som vinner. Då kan vi kansker nå ett högre stadium av civilisation.

Jag är bekymrad för BUN:s ekonomi. Det behövs mer pengar till grundskolan och mer resurser till elever som behöver lite extra stöd. Antalet undomar minskar nu på högstadiedelen, särskilt på orterrna utanför Kristianstad och Åhus. Hur gör vi för att upprätthålla kompetensen och kvaliteten på de mindre skolorna. Det är ju knappast acceptabelt att de som bor utanför Kristianstad och Åhus inte ska få samma möjligheter till en bra utbildning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0