25 feb Årsmöte

Ikväll är det årsmöte i Nosaby- Hammar S- förening. Det blir förmodligen en småtrevlig tillställning med ett femtontal deltagare. Jag är ombedd att prata lite skolpolitik och det gör jag naturligtvis gärna. Vi har ganska många S- föreningar i Kristianstad och de flesta är ganska små. Av tradition bygger de på geografiska områden uppbyggda kring mindre orter eller stadsdelar. Det finns en poäng med det och en gång var också de lokala nätverken tydligare. Idag är männiksor mer rörliga, man har sin bostad på en plats, sin arbetsplats på en annan och föreningsengagemang på en tredje. Jag tror att vi behöver förändra även vår organisation så att den mer bygger på intresseområden än geografi. Det kulle kunna bildas S- föreningar med kulturinrikning, internationell inriktning eller med inriktning mot miljö och natur, för att bara nämna några exempel.

Jag såg en notis på Aftonbladets hemsida om att Ibrahim Baylan ska utses till ny partisekreterare. Det är säkert ett bra val men jag undrar ändå varför inte Håkan Juholt kunde få fortsätta som partisekretare efter att ha varit biträdande. Han har på mig gett ett mycket gott intryck som kunnig och engagerad.

Jag läste även Helle Kleins rader med frågan om varför biksoparna vill förvägra Viktoria en kyrklig vigsel. Jag tycker att Helle Klein skriver mycket bra, men i denna fråga delar jag inte hennes uppfattning. Den formella, juridiska, vigseln bör ske borgerligt. Därefter kan de som så önskar ha någon form av kyrklig välsignelseakt inom den religion de önskar. Så är det i bland annat Italien.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0