5 feb Kärnkraft

Jag gillar inte kärnkraft och tillhörde den krets av protetsterande som redan runt 1980 demonstrerade mot kärnkraften. "Vad ska väck? Barsebäck!",  har jag hojtat ett antal gånger liksom "Vad ska in? Sol och vind!". Jag har  fortfarande samma ståndpunkt, och Barsebäck är ju för övrigt redan stängt. Tack Göran Persson för det! Men jag tycker det är OK att de reaktorer som nu finns får användas så länge de fungerar på ett tryggt och säkert sätt och att också ta ut så mycket kapacitet som det är möjligt ur dem.

Däremot är jag fortfarande bestämd motståndare till nya kärnkraftverk. Om politiken varit tydligare med att förverkliga det folkomröstningen 1980 visade, nämligen att kärnkraften ska avvecklas, så hade vi kommit en bit längre när det gäller att utveckla alternativen. Att nu öppna upp för nya kärnkraftverk är direkt kontraproduktivt för utvecklingen av alternativ.

För att utveckla alternativ krävs politiska beslut, marknaden kan inte sköta det. Det finns väldigt goda exempel på att utvecklingen av alternativ till fossil förbränning till exempel, kommit som en följd av politiska beslut. Här i Kristianstad har vi varit mycket bra på att ta till oss LIP- och KLIMP- pengar när kommunala fastigheter konverterats från olja till fjärrvärme eller när biogasproduktionen byggts ut. Så tar vi en del små steg bort från både oljeberoende och kärnkraftberoende.

Nu i dagarna har en skiss presenterats på en vindkraftpark med 500 vindkraftverk i Hanöbukten. Dessa kommer att producera lika mycket el som de båda Barsebäckreaktorerna gjorde. Fantastiskt!, säger jag. Det är den vägen vi ska gå vidare på.

Mitt motstånd mot kärnkraft beror till mycket stor del på det radioaktiva avfall som produceras och som är livsfarligt för allt levande i tiotusentals år. Det är djupt omoraliskt att bygga vår välfärd på någonting som får dessa ohyggligt långvariga konsekvenser. Vi har heller inte aning om idag vilka krafter i form av naturprocesser som kan göra en "säker" lagring av det radioaktiva avfallet osäker.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0