1 juni Sverige är värt att bevara

"Sverige är värt att bevara"  står det i den lilla folder från Sverigedemokraterna som jag fick i brevlådan idag. Huvudparollen är "Ge oss Sverige tillbaka".

Den första parollen om att Sverige är värt att bevara ställer förmodligen de allra flesta upp på. Nu är det ju inte det de avser med sitt budskap utan genom att yttra detta om bevarande antyder man att det finns de som inte vill det, bevara Sverige alltså. Vad de åsyftar blir ju faktiskt uppenbart genom den andra parollen "Ge oss Sverige tillbaka".

De vill alltså bevara något som någon snott från dem. Det är det som är kärnan i deras budskap. Vem som har snott landet framgår inte helt tydligt av den lilla foldern. EU vill man iallafall inte vara med i. Det är starkt nationalistiskt budskap som förmedlas. Vi klarar oss bäst själva, är andemeningen. Utrymme för solidaritat och politiskt samarbete över  gränserna som kan innbära att vi får ingå kompromisser är inget för Sd. Men samtidigt som man vill att Sverige ska gå ur EU vill man inte tillåta Turkiet att bli medlem. Varför undrar jag, bryr man sig om Sverige ändå inte ska vara med?

Men Sverige är värt att bevara, det håller jag med om. Jag vill bevara Sverige för att:
- Det är ett mycket vackert land.
- De flesta av oss gillar i grunden idén om en gemensam välfärd.
- De flesta av oss hyser i grunden en känsla av solidaritet med utsatta inom och utanför landet.
- Vi har så trevliga traditioner, som till exempel midsommar ock kräftskivor.
- Det finns något slags naturromantiskt drag som jag gillar.
- Jag tycker att flaggan är rätt grann. Flaggan som symbol för rättvisa, frihet, demokrati och tolerans. Det är så den ska ses tycker jag.
- Vi har starka fackföreningar som garanter för bra kollektivavtal. Men fler behöver bli medlemmar.

- Vi har ett fantastiskt föreningsliv som ordnar vettiga sysselsättningar för hundratusentals barn och ungdomar.

- Vi har en mycket fin vistradition.


Allt detta och mycket mer är goda skäl att bevara Sverige. Men, jag säger men, för den skull finns det inga skäl att sluta oss, stänga in oss, isolera oss, stänga ute andra från att vara med och bygga det här landet. Tvärtom, vi kan man stolthet och raka ryggar erbjuda dem en fristad i det land vi gillar bäst i världen. Det kan bli riktigt bra. Men jag misstänker att det inte är riktigt det som Sverigedemokraterna menar när de pratar om bevarande.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0