10 juni Nästa Katrineholm

Valanalyserna fortsätter. Idag i Aftonbladet med två utmärkta artiklar av två av tidningens ledarskribenter, som dels ställer frågan om socialdemokraternas stöd till, eller brist på, till Lettland. Dels om hur vi lyckades att låsa oss i ett skyttegravskrig mot moderaterna om inrikespolitiska frågor och glömma bort att det var till Europaparlamentet vi ska välja. Diskussionen lär fortsätta.


Men vi ska göra politik även här i Kristianstad. Nu gäller det att mejsla fram ett trovärdigt och tydligt alternativ till den borgerliga majoritetens politik med besparingar på drygt hundra miljoner nästa år. En skattehöjning är nödvändig, det tror jag att många kommuninvånare är med på. Staten kan vi inte vänta något från, inte ens i en situation där 25 % av de som vill arbeta och är yngre än 25 år är arbetslösa. Nu är det särskilt viktigt att hålla uppe sysselsättningen i den offentliga sektorn. Den finns naturligtvis till för att ge service till kommuninvånarna, men det råder ingen direkt brist på uppgifter inom till exempel skolan eller omsorgen.


Ikväll ska jag titta på programmet Max 1800- tal, halvtio på tvåan. Ikväll ska programmet ta upp frågan om hur rasismen kunde växa fram på 1800- talet. Ett nog så viktigt fenomen att studera idag när människofientliga budskap tycks bre ut sig. Tycks bre ut sig alltså. Jag är inte säker på att det är så. Jag tror att de allra flesta vill sina medmänniskor gott.


Nu har den anlänt, min nya Stig Claessonbok "Nästa Katrineholm", som jag lyckats komma över. Jag är mycket glad för den. En fin liten skrift om Katrineholm, väl illustrerad. Boken kom till som en beställning av Sörmlands grafiska AB 1993.


Några rader i inledningen lyder:


"Nästa Katrineholm har, själva orden Nästa Katrineholm, en doft av gammaldags tågkupé med spottkopp, lite cigarrök och en svag doft av apelsinskal, läskedryck och prickig korv. Ibland smörgåsar med kalla vändstekta ägg. Numera äter jag sällan en smörgås med kallt vändstekt ägg men skulle jag göra det skulle jag tänka på det. På järnvägsstationen."


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0