11 juni Några skolfrågor

"Friskolor fredade vid besparing" lyder en rubrik i veckans nummer av Dagens Samhälle. Så illa kan det alltså visa sig vara. När kommuner runt om i landet sparar på bland annat skolor kan det bli så att man bara kan spara på de kommunala skolorna. Enligt förvaltningslagen får man inte ändra gynnande beslut, vilket skulle hindra en kommun från att dra ner på skolpengen till friskolor. En friskkola i Strängnäs har nu överklagat ett kommunalt beslut att dra ner skolpengen. Får de rätt i domstol är det inget annat än en katastrof. Kommunen kommer att hävda att likabehandlingsprincipen, det vill säga att alla kommuninvånare enligt kommunallagen måste behandlas likvärdigt, måste gå före förvaltningsprincipen i den här frågan. Jag hoppas innerligt att det också blir domstolens ställningstagande.


I veckans nummer av "Lärarnas tidning" redovisas en undersökning där man frågat socialdemokratiska skolpolitiker om vad man anser om betyg. Bland annat jag är citerad där. Minns att jag blev uppringd någon gång i mars och svarade på lite frågor, i diskussionsform, i ungefär 10 minuter. Av det har det blivit en mening där jag säger att jag i princip är emot betyg, men att jag accepterar dem för att tvätta bort stämpeln på partiet som förespråkare för en "flum"- skola. Det blir väl kortfattat utifrån en tiominutersdiskussion.


Så här menar jag, och det var ungefär det jag sa:


Det viktigaste vi som socialdemokrater ska visa på är att vi har höga kunskaps- och bildningsideal. I princip tycker inte jag att betyg är nödvändiga för att vi ska nå höga kunskapsmål i skolan. Däremot kan jag acceptera det från årskurs 6 om det innebär att vi kan få långsiktiga lösningar för skolan som det går att nå en bred politisk enighet om. Betyg i skolan är inte en huvudfråga. Huvudfrågorna är att skapa bra miljöer för lärande, ha väl utbildad personal och ett gott ledarskap i skolan. När det gäller bra miljö innefattar det naturligtvis också att det råder en god ordning och arbetsro i skolan. Höga krav ska ställas men utifrån höga förväntningar på elevernas förmåga att ta ansvar.


I Dagens Samhälle finns som vanligt ett reportage om någon av landets kommuner, denna vecka Borlänge.  Och där finns också "Dagens kändis". Det är denna gång Miss Li, som kommer från Borlänge. Jag sätter därför på den senaste skivan med Miss Li. Den är riktigt bra!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0