19 juni Glad midsommar!

Och så är det då den svenskaste av högtider - Midsommar.


Som naturromantiker ska jag naturligtvis återge en av de många, säkert tusentals, dikter/visor som handlar om sommaren, naturen och ljuset. Jag gör det med en text som anknyter till trakten, till Österlen, även om jag inte befinner mig exakt inom det område som betraktas som Österlen. Enligt säker källa ska det vara det geografiska område som begränsas av Albo, Ingelstad och Järrestad härader. Själv befinner jag mig i Gärds härad (tror jag) och således en bit från Österlen.


Nu kan ju Österlen användas i marknadsföringen av de som vill dra nytta av namnet eller tycker det är fint med Österlen och då ge området en annan geografisk utsträckning. Jag minns när jag en gång lyssnade på stå upp- komikern Adde Malmberg (Det var för övrigt en present jag fick, att få lyssna till honom, av några goda vänner när jag fyllde 40. Vart tar tiden vägen?)


Nå, Adde Malmberg berättade om en god vän i Stockholm som berättat att han köpt en stuga på Österlen. Adde hade på närmare frågor fått klart för sig att stugan låg strax utanför Hässleholm! Han kommenterade detta genom att berätta att när han var barn och tillbringade sina somrar i Simrishamn fanns där en polis som var från Hässleholm. Honom kallade de för "lappajävelen".  Så man bör vara noggrann när man talar om att man varit på Österlen.


Här kommer efter dessa preludier en av de vackraste visor jag vet, Österlenvisan, med text av Olle Adolphson.


Ge mig en dag av vindar och sol

vid stränder ljusa och klara

där tystnaden bor i kullar och gräs

vid havet, vid Österlens dalar.


Ge mig en natt då tiden står still,

då trast och näktergal talar,

då lust och då nöd, då kärlek blir till

i lundar i Österlens dalar.


Ge mig den stund och ge mig den frid

då hundra lärkor och svalor

flyger ens själ till himmelen vid

på hedar vid Österlens dalar.  


En glad midsommar önskas!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0