3 juni Nu har jag röstat

Jag passade på att rösta idag, på stadsbiblioteket. De sa att det har varit väldigt många förtidsröstande. Hoppas att det innebär att vi får ett bättre valdeltagande än förra gången och, naturligtvis, ett bättre valresultat för S.

Jag brukar alltid rösta på valdagen. För mig är valdagen en högtidsdag och det känns på något sätt rätt att gå och rösta då. Det är en enkel handling, men med en oerhört stor betydelse. Det ska vara lite av högtid kring det. Men nu blev det ändå förtidsröstning för mig ändå. Det kändes bra att gå till bibliotekets medborgarkontor och lägga min röst där. Hillevi fick mitt kryss.

Jag läste av en ren tillfällighet dagens ledare i Dagens Nyheter. Den har rubriken "När gapet vidgas". Den är riktigt bra och avslutas med följande meningar:

"Denna klassklyfta handlar om så mycket mer än om pengarna i plånboken. Den handlar om att utjämna skillnader i livsvillkor, om att upprätthålla ett nationellt kitt mellan människor, om demokrati och ansvarsutkrävande samt om att undvika känslan av alienering.
Det är den klassdebatten som arbetarrörelsen med sin stolta bildningstradition borde föra."

De skriver om vikten av att hålla ihop landet och det stämmer ju precis med vad vi socialdemokrater står för. Det slutar med en uppmaning till arbetarrörelsen och även om det den här gången är en uppmaning från llberala DN tycker jag vi ska den till oss.

Inser man på DN att det bara är arbetarrörelsen som klarar de här utmaningarna; att hålla ihop landet, att utjämna skillnader i livsvillkor, att stärka demokratin, att minska alienering och att föra bildningstraditionen vidare? Jag bara undrar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0