4 juni Snabblunch

Förmiddagen tillbringades i Degeberga med ledningsgruppen i skolområdet. Bra och trevligt som vanligt med de här träffarna som jag, Pierre Månsson och Kenth Olsson genomför gemensamt. Vi har i regel inga dagordningar utan det blir samtal om frågor som upplevs som viktiga. Vi pratade bland annt om de små skolorna. I det skmolområdet finns tre små skolor och i det som blir det nya skolområde södra efter årsskiftet kommer det att finnas fyra skolor med färre än 70 elever. Det blir en svår nöt att knäcka hur det ska hanteras. Själv tror jag att det är bra om man kan kombinera de små skolorna med förskoleavdelningar och behålla förskola plus F-3- klasser. Då behöver inte de minsta barnen åka så långt till skolan. Det går dock inte att utesluta att ytterligare skolor kommer att stängas. Skolområdena själva får i första hand göra de avvägningar som behövs.

Tillbaka i stan tänkte jag mig att hinna lyssna på Thomas Bodström vid Domus. Jag kom dock för sent och hörde honom bara avsluta. Det blev ett bra möte på Österängsgymnasiet berättade Tommy Carlsson, som jobbar hårt nu de sista veckorna före valet med vår lokala valrörelse.

Lite småprat med partikompisar blev det innan present till systerson måste inhandlas och skickas. Favoritpresent till denne unge man är Björn Borgkalsonger, vilket det finns ett rikt utbud av på Sandelins. Jag hoppas han blir förtjust i den valda färgkombinationen.

Lunchen bestod sen av en kexchoklad (saknade verkligen Hessles goda mat idag) innan var dags att träffa rektorer på kommunala musikskolan. Musikskola är egentligen för snävt beskrivet, det är snarare en kulturskola med musik, dans och teater i form av musicalundervisning. Kultur berikar och min uppfattning är att den kommunala musikskolan är ett oerhört viktigt inslag för unga människors möjligheter att utvecklas med kultur. En god gräddbakelse blev det till kaffet där och det smakade naturligtvis mycket bra efter den stadiga lunchen.

En interpellation hanns med senare på eftermiddagen, om varslen i barn- och utbildningsförvaltningen, innan det var dags för gruppstyrelse och sen gruppmöte i fullmäktigegruppen.

Tack K, för den mycket goda bulgursallad jag fick när jag kom hem. Den kändes något nyttigare, och riktigt god var den, än det jag konsumerat tidigare idag.

En trevlig, men något hektisk dag.
Men bäst av allt idag, jag vann en auktion på Tradera. Stig Claessons bok "Nästa Katrineholm" kan nu tillfogas samlingen.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0