1 mars Motion på flera sätt

Dagen idag började naturligtvis med Vasaloppet. En klassiker att följa på förmiddagen den första söndagen i mars. Daniel Tynell gjorde en fantastisk slutmil där han flera gånger gick upp och successivt körde slut på allt motstånd. Hur orkar man sån´t efter åtta mils skidåkning? Femmilen i VM, som sändes därefter, brydde jag mig inte om att titta på. Att det är masstart i Vasaloppet, som är ett långlopp är självklart, men på de klassiska VM- sträckorna är det inte kul med masstarter. Det blir inte spännande. Individuell start där mellantider följs ger en helt annan spänning. Nu läste jag att Northug vann, och det var väl inte direkt oväntat. Bäste svensk, Marcus Hellner, kom på 28:e plats. Det känns inte roligt när man minns 70- 80- talens stora svenska skidframgångar, med Gunde Svan, Thomas Wassberg, Torgny Mogren och flera andra.

Jag har idag skrivit färdig och skickat in en motion till partikongressen, till partiet här i Kristianstad. Den ska först behandlas på arbetarekommunens årsmöte den 23 mars. Motionen handlar om skolan och försöker beskriva ett alternativ till den Björklundska krav- och förbudsskolan. Krav ska naturligtvis ställas även om jag hellre talar om ansvar, att elever har ett ansvar för sin skolgång, naturligtvis anpassat efter ålder. Att tala om ansvar tycker jag är ett mer positivt sätt att tala om vad för sorts krav skolan och livet ställer för att man ska klara sig bra.

Utgångspunkterna för skolans uppgift att förmedla kunskap och bildning tycker jag kan beskrivas i följande tre punkter:

1. Det ger unga människor goda förutsättningar att själva äga makten över sina liv och sina livsval.

2. Med en hög kunskaps- och bildningsnivå stärks demokratiska synsätt och därmed samhällets demokratiska utveckling.

3. Med välutbildade unga förbättras förutsättningarna för framsteg och utveckling inom forskning och näringsliv.

I morse låg fel tidning i tidningsfacket utanför dörre. Det var DN och inte Sydsvenskan som vi annars har på söndagar. Förr var det Arbetet. Vanemänniska som jag är, är det svårt att vara utan tidning på söndagar. Nu gjorde förväxlingen idag ingenting, tvärtom. DN visade sig vara mer läsvärd än vad Sydsvenskan i allmänhet är. Den innehöll bland annat ett mycket intressant reportage om integrationsverksamheten, om bland annat SFI, och hämtade ett exempel från Kristianstad. Exemplet handlade om en tandläkare från Irak som ville börja arbeta så fort som möjligt, men det visade sig vara ganska svårt. Enligt reportaget görs ingen kartläggning av invandrares yrken, som kan matcha mot de behov som finns i detta land. Tandläkarbrist råder till exempel i delar av landet.

Reportaget finns på följande adress:

http://www.dn.se/kultur-noje/svensk-var-god-droj-1.810524

Jag hörde idag talas om att Regionstyrelsens ordförande, Jerker Swanstein, setts dricka vin till en vanlig arbetsdag. Det kan väl betraktas som dåligt omdöme. Hade en undersköterska gjort hade hon/han förmodligen fått sparken.

Motion nummer två för dagen var den vanliga innebandyn som jag alltid, när jag springer som en skållad råtta över plan och är fullständigt utpumpad, får andnöd av, får smärtor av stenhårda bollar på ömma punkter och längtar hem till vår synerliga bekväma soffa där man kan inta ryggläge och fördjupa sig i något vettigt, som till  exempel någon bra bok eller senaste numret av VI- tidningen. Som sagt mycket mer behaglig sysselsättning.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0