11 mars Tisdagsaktiviteter

Dagen började med en diskussion om den ekonomiska situationen i kommunen med mina kamrater Helene, Annelie, Anders och Marianne (Kommunstyrelsens arbetsutskott och S- gruppledare i omsorgsnämnden). Jag redovisade situationen i barn- och utbildningsnämnden där vi, förutom ett väntat sparbeting, har egna strukturella bekymmer som orsakar underskott. Elevminskningen i grundskolans senaredel och gymnasiet är en stor del i det. Därefter deltog jag en stund i au- gruppens diskussion med majoritetsföreträdarna, med anledning av BUN:s ekonomiska bekymmer. Det finns skäl att vara bekymrad. Besparingar får lätt en inverkan på kvaliteten. En strukturfråga är, som jag nämnt tidigare, de små skolorna. I kommunen finns sammanlagt drygt 50 grundskolor. Det är många och de finns på många, även små, orter. Det är i grunden bra att barn har nära till sina skolor men vi ska ha klart för oss att det kostar.

Unxder förmiddagen fanns det också plats för en kort diskussion om skolorna i östra Kristianstad. Vi behöver väl snart sätta ner foten och välja väg. Efter mötet med familjer som har barn på Gustaf Hellström skolan fick jag klart för mig att skolan betyder mycket för infrastrukturen på området. Det skulle bli tomt utan skolan och det finns en oro för att också andra verksamheter som bibliotek och simbassäng försvinner om inte skolan finns kvar. Vår uppgift måste rimligen vara att vara offensiva och erbjuda en skola av mycket hög kvalitet på Österäng.

Lunch på Domus med Benny. Vi har alltid något att prata om. Många världsproblem hittar sina lösningar de här stunderna.

Efter lunch blev det en kort tur till Nosabyskolan. Några elever ville intervjua mig om socialdemokratisk politik inför en debatt i klassen där olika grupper ska företräda olika partier. De hade frågor om kärnkraft, jämställdhet, klimat, euron och välfärd. Jag hoppas att jag lyckades rusta dem med bra argument till debatten.

Jag pratade med Hillevi Larsson inför hennes besök här på måndag. Hon ska träffa deltagarna i vår facklig- politiska aftonskola på måndagkväll och prata EU- frågor. Hillevi kommer gärna redan vid 15- tiden på eftermiddagen så vi ska ordna något studiebesök, troligen på Koncensus, och presskonferens innan kvällens möte.

Dagen avslutades med ett jubileumsfirande. Idag är det exakt 100 år sedan den första filmen visades på dåvarande Kosmorama här i Kristianstad. Fastigheten där filmmuseet ligger byggdes för filmproduktion och filmvisning. 1909 och 1910 spelades de första spelfilmerna i Sverige in här. Den takateljé som byggdes då finns fortfarande kvar i oförändrat skick och används nu som filmmuseum. Där finns idag också en fin liten biosalong med 33 platser. Ronny Jönsson som ansvarar för filmmuseets verksamhet visar bra filmer där, men som kanske inte visas så länge eller inte alls på vår nutida Kosmorama. Program och biljetter finns på Regionmuseet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0