21 mars Vem kan man lita på?

"Vem i hela världen kan man lita på?" Ja, så ställde en gång Mikael Wiehe och Hoola Bandoola Band frågan i en låt på 70- talet. Förmodligen kan man lita på rätt många ändå. Jag känner många som jag litar på; vänner, arbetskamrater och familj. Och tur är väl det. Däremot har jag kommit fram till att det aldrig går att lita på de som har mycket makt och mycket pengar. All makt och mycket pengar tycks oundvikligen korrumpera. Oberoende av vem eller vilka intressen en person företräder finns risken för korruption och girighet. I slutändan finns det förmodligen en risk att varenda människa i första hand tar tillvara sina egna intressen om de upplevs hotade. Det behöver inte vara någon skada med det i sig, men det blir en skada om en person med en ställning som förutsätter förtroende, klokskap och integritet missbrukar detta till förmån för egna intressen.

Det här har blivit mycket tydligt de senaste dagarna när ett antal chefspersoner i AMF sett till att skydda sina egna pensioner genom att flytta dem innan det blev känt att AMF skulle sänka pensionsutbetalingarna till alla dem som gett AMF förtroendet att förvalta deras pensionspengar. Själv har jag flyttat pensionssparande till AMF bland annat därför att VD:n Christer Elmehagen gett intryck av att hålla en mycket hög profil i etiskt- moraliska frågor som har med pengahantering att göra. När det kom till kritan visade det sig att han, liksom en del andra, i första hand såg till sina egna intressen. En moralisk kollaps kan det väl lämpligen beskrivas som.

Men en ledig lördag som denna ska inte få falla i dysterhet på grund av dessa ting. Borde inte få styra humöret iallafall, men ibland är det svårt att släppa tankarna på sådant som jag upplever orättvist, stötande och kränkande.

Har nu bestämt mig för att åka till Finspång helgen runt Första maj. Hur Första maj firas där nu för tiden vet jag inte, men är det demonstration eller möte ska jag delta i det. Det ska bli roligt att var med där. Jag har inte deltagit i något S- märkt Första majfirande i Finspång tidigare. Under gymansieåren var det andra tåg längre vänsterut som lockade mer.


Kommentarer
Postat av: Sten Sandström

Om partikamraterna i Finspång tar chansen att få dig till 1-majtalare är de verkligen att gratulera.

Det bara måste bli mycket bättre än, när jag en valborgsmässoafton för ett tiotal år sedan lyssnade på talet, som hölls av en annan flyktad från Finspång, Olof Stenhammar(?).

2009-03-22 @ 23:58:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0