11 maj Partimöte

Ikväll är det dags för medlemsmöte i arbetarekommunen och tid för att diskutera vår kommunala budget. Jag kommer att säga lite om aktuella skolfrågor, som vi brottas med i BUN- gruppen. Mest handlar det väl ändå nu om ekonomin. Det är naturligtvis ganska rimligt just nu, men det finns en risk att den ekonomiska krisen kan komma att överskugga alla andra viktiga frågor som rör till exempel förskolans och skolans verksamhet. Vi behöver diskutera och debattera mera om vad som är en socialdemokratisk skola, med kunskaps- och bildningsideal.

Jag läste lite kort om det nya S- förslaget om att lägga ner Arbetsförmedlingen och slå ihop en ny myndiget med delar av Försäkringskassan. Det innehåller också förslag om möjligheter till kompetensutveckling. Genom personligt stöd ska deet ges bättre möjligheter att komma tillbaka till ett arbete om man blivit arbetslös, varit sjuk eller av något annat skäl hamant utanför. Det verkar bra, tycker jag, och det verkar som ett nytt samlat grepp. Och nytänkande behövs. Vi får aldrig tumma på ambitionen att ge nya chanser i livet. Det är nog något av välfärdssamhället allra viktigaste del.

Jag ser att jag redan fått några förslag till listan med de bästa Taubevisorna. Jag har ju mina favoriter, men jag väntar mig naturligtvis flera förslag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0