15 maj Var blev ni av ljuva drömmar?

Fredagkväll och jag lyssnar på en CD- samling med Monica Zetterlund. Och där kommer den; "Var blev ni av ljuva drömmar?", den svenska texten av Hasse och Tage om de drömmar som inte blev av. Frågan är i högsta grad aktuell idag också. Vad gör vi med alla drömmar som människor bär på? Kan vi åstadkomma ett samhälle, en värld, som förmår att uppfylla drömmar om en vettig tillvaro, drömmar om fred och frihet och drömmar om att få utbilda sig och själv få forma sitt liv, äga sina livsval.


"Svara mig med röda stjärnan på din vårkavaj" vädjar rösten och rösterna, ge svaret på hur jag når "mina bästa stämningars längtan", som Olof Palme en gång uttryckte det.


"Vi som satts att leva i besvikelsens epok, vad ska vi göra nu, vad ska vi tala på för språk?
Ett sätt är att även om det blåser lite kallt tro på det vi trodde på trots allt".


Ja, det är nog så, trots allt. Civilisation kan rimligen inte innebära något annat än att så många som någonsin möjligt ska "nå sina bästa stämningars längtan". Så länge vi inte lever i en värld som inte kan leva upp till det måste vi oupphörligen, outtröttligt och envist försöka hitta vägar dit. Allt annat vore kapitulation inför makter som inte väl människor väl, som inte förmår att skapa den "rimligare värld" som Monica Zetterlund sjunger om.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0