16 maj Mod

Jag lyssnade på "Spanarna" i förmiddags. En av dessa spanare, Göran Everdahl, pratade om medie- och debattklimat där alla frågor alltid tenderar att målas i svart eller vitt. Det får inte finnas några mellanlägen, det mesta skruvas till ett tonläge som egentligen omöjliggör konstruktiva diskussioner. Spanaren Everdahl befarar att detta kommer att bli värre innan det blir bättre.


När jag hörde detta kom jag att tänka på författaren Amos Oz ord om att kompromissa, som står att finna i hans lilla skrift "Hur man botar en fanatiker":


"I min värld är kompromiss synonymt med ordet liv. Och där det finns liv finns det kompromisser. Motsatsen till kompromiss är inte integritet, inte idealism, inte målmedvetenhat eller hängivenhet. Motsatsen till kompromiss är fanatism och död."


I kompromissen söker man sig fram till lösningar av problem. Det finns sådant man inte kan och får kompromissa om. Alla människors lika värde får man inte kompromissa om. En mycket god, och mycket klok, vän till mig har som tjänsteman i socialtjänsten i Älmhults kommun reagerat på att en politiker, ledsamt nog S- märkt, till en klient med utländsk bakgrund sagt: "Ta en banan bara du inte börjar klättra i träd". Min gode vän har reagerat skriftligen på detta till kommunledningen. Om detta står att läsa i dagens Smålandsposten.  


Jag tycker att det visar på ett stort mått av mod och civilkurage.  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0