17 maj Söndagkväll

Slötittade på melodifestivalen och eftersom jag tycker det är både plikt och rättighet att rösta så ringde jag naturligtvis och röstade. Min röst föll denna gång på Albanien. Jag tyckte det var en hyfsad låt och samtidigt tycker jag att ett land som Albanien skulle behöva den positiva uppmärksamhet som ett arrangerande av melodifestivalen skulle innebära.

Det skulle för övrigt vara intressant att göra en melodifestival med bara Taubelåtar. Nu planerar jag ingen sådan festival, men vill påminna om min 10- bästa lista med Taubelåtar. Jag behöver fler förslag och, som sagt, den som jag tycker har de bästa förslagen vinner.

Jag har just tittat på partiledardebatten. Jag vet inte om jag är för trött just nu, men jag tycker att själva debatten blev rätt tröttsam. Den här blockvisa uppdelningen är naturligtvis logisk som det är just nu, men jag fär en känsla av at den också hämmar debatten. Det blir rätt slätstruket. Alla är rädda för att det egna blocket ska verka oenigt i sakfrågorna. Min uppfattning är att det är nu de ideologiska skillnaderna måste fördjupas. När kilmat frågan debatterades ikväll handlade det mest om vem som har den högsta ambitionsnivån. Från vänstersidan får det inte bara handla om skrämsel för vad miljöhotet innebär, det måste också handla om hur vi bygger ett långsiktigt hållbart samhälle i ett sammanhang som också väver in hälsa, demokrati, kultur etc. Kort sagt; vi behöver ett långsiktigt hållbart samhälle för att livsbetingelserna för allt levande här på Jorden ska bli så bra som möjligt. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0