22 maj Apropå den kristna högtiden igår

Igår var det Kristi himmelsfärdsdag, tillika Folknykterhetens dag, men de båda företeelserna hänger väl knappast ihop.


När det gäller det kristna innehållet i dagen påminner det mig om en liten berättelse som Amos Oz berättar i sin lilla skrift "Hur man botar en fanatiker", tidigare åberopad i denna blogg. Amos Oz, israelisk författare, uppvuxen och präglad av mötena mellan de tre religionerna med samma gud, bedriver en hängiven kamp mot all fanatism. (Dock måste man påminna sig om att kampen mot fanatism inte får övergå i en fanatisk kamp mot fanatism)


Nåväl, striden mellan de tre religionerna med samma gud; kristendomen, islam och judendomen, har inte varit särskilt mycket till nytta för mänskligheten och man kan ju undra vad denne gud tänker sig om den här striden.


Och om detta berättar Amos Oz följande:


"Jag minns en gammal berättelse där en person, i Jerusalem förstås, var annars, sitter på ett litet utecafé och där inleder ett samtal med en gammal människa bredvid. Och det visar sig att den gamle är Gud själv. Ja, personen tror först inte på det, men efter vissa tecken blir han övertygad om att han sitter mitt emot Gud. Och han har en fråga att ställa till Gud, givetvis en mycket angelägen fråga. Han säger: - Käre Gud, var nu snäll att tala en gång för alla om vem som har den rätta tron. De romerska katolikerna eller protestanterna eller kanske judarna, eller är det muslimerna? - Vem har egentligen den rätta tron? Och i den här berättelsen svarar Gud: - Om jag ska säga som det är, min son, så är jag inte religiös. Jag har aldrig varit religiös, jag är inte ens intresserad av religion."  


Så skulle jag kunna tänka mig en gud. De skrivna orden, riterna, reglerna är mänskliga påfund och inget annat.


Har lyssnat en del på Taube den sista tiden, men nu efter att en femtonbästalista är sammanställd, finns det naturligtvis plats för annat också. Jag köpte (fildelade inte) Maia Hirasawas nya skiva. Den är riktigt bra. Jag lyssnar och njuter.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0