25 maj Skolbesök, bland annat

Ny arbetsvecka efter en synnerligen behaglig långhelg. Förmiddagsarbete på omsorgsförvaltningen. Lunch på Hessle och besök på Degebergaskolan i eftermiddag. Det är alltid trevligt att besöka skolor. Ett samtal med rektor, några ord med lärare och elever i hastiga möten i klassrummen ger ändå mig en bild av en skola. Inte så jag kan dra några mer långtgående slutsatser naturligtvis, därtill är två timmars besök på en skola allt för kort. Men för mig känns det ändå väldigt bra med de här mötena med lite resonemang om skolan och dess förutsättningar, om värdegrundsarbete, om arbetet med bedömningar och individuella utvecklingsplaner och en hel del annat. Sammantaget bättrar det på mina kunskaper om skolan.

Om en stund är det dags för gruppmöte med S- gruppen i BUN, inför nästa BUN- sammanträde den 2 juni. Ett tiotal ärenden finns att behandla bland annat om sponsring (mycket stränga villkor), en motion om kommunalt vårdnadsbidrag (föreslås avslås av förvaltningen vilket även majoriteten tycker), en rapport om personalkostnader per omsorgstimme i förskolan och en uppföljning av kostorganisationen. Inga mer dramatiska ärenden är det att behandla. När Kd kommer att yrka bifall till sin motion om vårdnadsbidrag kommer vi naturligtvis att yrka avslag.

Europaparlamentsvalet närmar sig nu. Jag påminner så många jag kan om att rösta. Opinionssiffrorna ser inte allt för risiga ut för S, men borde vara ännu bättre. Men det viktigaste av allt är ändå ett högt valdeltagande eftersom det troligen försämrar läget för sverigedemokraterna. Det finns en otäck högerextremism i Europa (se dagens ledare av Helle Klein i Aftonbladet) och till den vore det bra om inte Sverige bidrog.

Det europeiska socialdemokratiska partiet har ett bra program. Med socialdemokratiska partier vid makten kan förutsättningarna för ett socialt Europa förbättras väsentligt. Därmed förbättras också förutsättningarna att bekämpa intolerans och rasism som riskerar att annars växa när klassklyftorna och arbetslösheten brer ut sig.

För min del blir som jag sagt tidigare: Jag kryssar Hillevi.


Kommentarer
Postat av: TP

Behagligt liv, ser det ut som. Så är det inte inom det offentliga.Där sliter vi dag som helg med ansvar som kan utkrävas.Anders, varför inte arbeta som syrra på en akut hjärtavdelning?

Hillevi.Hur vet jag vad hon driver? Ex kosherslakt.

2009-05-27 @ 17:38:54
Postat av: TP

Bra program? Ulvskog? Betonghäck.Mot EU. Kommunisterna I K-BLADET har en bra kommentar. EU-såpa. Vem får miljonvinsten?TP

2009-05-27 @ 17:42:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0