27 maj Moulin Rouge

Den typen av demokrati vi utövar nu, en modell som bygger på partier och parlamentarism, tror jag är den bästa hittills i historien, när det gäller fundamentet i utövandet av makt och gemensamt beslutsfattande i ett samhälle. Till det måste knytas yttrande- och tryckfrihet, en välfungerande offentlighetsprincip, goda och lika förutsättningar till utbildning för alla, fred och trygghet, ett starkt civilt samhälle (t ex ett rikt föreningsliv som bygger på människors ideella engagemang) samt en ambition att motverka stora skillnader (bekämpa klasskillnader om man vill uttrycka det så) i ett samhälle.

Fungerar alltr detta som en helhet tror jag att man kan säga att det råder demokrati. Styrelseskicket har vi. De övriga förutsättningarna finns i grunden men kan vara olika fungerande från tid till annan. Politiker, som bärare och utövare av styrelseskicket, har sin del av ansvaret för att det ska bli en fungerande helhet. Men ansvaret ligger också hos alla dem som vill ha  en så väl fungerande demokrati som möjligt.

Fel och brister i det som sker i politiskt beslutsfattande beslutsfattande är enkelt att hitta. Men det är enkelt därför att det är hyfsat välfungerande eftersom det också är hyfsat transparant. Den transparansen har att göra med om helheten i den demokratiska strukturen fungerar. Man kan till och med säga: Ju fler föreningar desto bättre för transparansen. Ju bättre utbildning på lika villkor desto bättre för transparansen. Ju fler idémässigt buren media desto bättre för transparansen och så vidare.
 
Med detta sagt tycker jag att det är bra att till exempel kommunpolitiker som är valda att ansvara för en verksamhet har goda möjligheter att följa den verksamheten på nära håll. Politikern representerar i sitt uppdrag medborgarana i en kommun och har att å deras vägnar se till så att det man beslutat att ta ett gemensamt ansvar för blir utfört så bra som möjligt.

Jag tycker det är bra att EU finns som en struktur för demokratiskt beslutsfattande. Strukturen finns men transparansen kan definitivt bli bättre. Det behövs mer öppenhet och bättre insynmöjligheter. Arvodena inom EU är också för höga. Men sådant går att förändra om man som jag tror på politikens möjligheter att påverka och förändra världen. Jag tror att det vore ett sämre alternativ att stå utanför eftersom det många sätt finns ett väldigt tätt samband mellan Europas länder och som gör oss beroende av varandra.

Men hundraprocentigt säker på allt detta kan jag naturligtvis inte vara. Det vet man aldrig förrän efteråt och då är det ju inte ens säkert att man får vara med och uppleva det.  Man ska alltid vara kritisk mot sina egna ståndpunkter, speciellt mot dem man är mest övertygad om.

Så det här, TP, får bli min reflektion kring de synpunkter du lämnade på mitt blogginlägg den 25 maj.

Ikväll har jag sett en uppsättning av Moulin Rouge, uppförd av den kommunala musikskolan. Mycket fin föreställning som kan rekommenderas för den som har möjlighet att se den. Det är väldigt roligt att se dessa frimodiga ungdomar på scenen. Sådant blir man enbart glad av.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0