4 maj Och så vardag igen

Mest arbete på omsorgsförvaltningen idag. Det känns alltid bra att komma till jobbet, inte minst för att växla några ord med arbetskamrater.  I övrigt är det politiken som tar 65% av min dagtid på vardagar.

Lite funderingar inför morgondagens sammanträde med barn- och utbildningsnämnden blir det ändå. Det är viktiga beslut som ska fattas och jag tror, som jag skrivit tidigare, att det går att klara 2009 på ett hyfsat sätt. Det betyder besparingar av i huvudsak engångskaraktär för att komma i ekonomisk balans, som centrala pålagor. En del skolområden har det besvärligt nog med sina egna underskott. Vårt förslag om en skattehöjning på 50 öre nästa år blir väl tyvärr inte verklighet och inte heller vårt förslag till en halvprocentig besparing innevarande år. Med det borgerliga förslaget på besparingar på cirka 100 mijoner totalt, innebärande bland annat en kraftig sänkning av förskolepengen, blir det kvalitetsförsämringar i förskolan och skolan.

Egentligen behövs mer pengar till skolan. För att det ska bli möjligt måste det till en bred debatt om finansieringen av välfärden. Vi kan inte låta högern och näringslivet ha tolkningsföreträde längre om vad som gynnar tillväxt och utveckling. Det starka samhället är inget hot mot det. Det är en myt. Tvärtom. Ett starkt samhälle kan också förbättra näringslivets möjligheter och öka människors frihet. En viktig förutsättning är att det starka samhället verkar i en stark demokrati. Med demokrati, öppenhet, rättvisa och solidaritet är det svårt att se gränser för vad som är möjligt när det gäller att bygga ett samhälle som är till för människor.

En verklig förnyelse av den socialdemokratiska politiken måste ställa frågan: Vad ska vi med samhället och politiken till? Vi behöver hitta en nyckel till frågan om hur vi kombinerar det urstarka samhället med verklig individuell frihet.

Nya numret av VI- tidningen kom idag och med den en räkning för en ny prenumrationsperiod. Självklart förnyar jag min prenumration på Sveriges bästa månadsmagasin. Kostar 645 kronor för ett år och kan å det varmaste rekommenderas. Det nya numret innehåller bland annat ett omfattande reportage om Mona Sahlin. Det ska bli intressant att läsa.

Jag ser i Aftonbladets nätupplaga att det spekuleras i att Zlatan och Ronaldo ska till Real Madrid. Jag tittar nu inte så väldigt mycket på fotboll men eftersom jag var hos fotbollsfantaster i lördagskväll såg jag när Barcelona vann mot Real Madrid med 6-2. Vilken match! Omöjligt att inte låta sig fångas av spelet, tempot, passningarna och inte minst målen. Jag förstår efter detta att Real Madrid behöver förstärkningar.

Så låt ss nu göra socialdemokratin till politikens Barcelona!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0