6 maj Vägval

Politik är spännande, viktigt och engagerande. Det är också utvecklande för mig som person. Jag får veta mycket och förstår kanske bättre på grund av det hur saker och ting fungerar. Även om den demokratiska aspekten kommer först så måste man nog tycka att det är stimulerande rent personligen, annars skulle politisk aktivitet nog bli för tungt. Under de år jag varit aktiv kommunpoltiker har jag på det här sättet fått en inblick i kultur- och fritidsfrågor, kommunaltekniska frågor och nu skolfrågor. I kommunstyreslen har jag fått en överblick över hela kommunen. Jag ser det närmast som en förmån att ha fått den här möjligheten.

Många gånger är det kommunalpolitiska beslutsfattandet tämligen enkelt. Der finns i regel bra underlag till besluten framtagna av förvaltningarnas tjänstemän. Det kombinerat med besök i verksamheterna, samtal med anställda och samtal med kommuninvånare gör att jag för det mesta tycker jag har en bra grund för de ställningstagande som ska göras.

Men nu är det svårt.

Med minskande skatteintäkter får vi mindre pengar till de verksamheter vi tycker är så viktiga. När det i själva verket behövs mer pengar till skolan måste vi minska anslagen dit. När vi vill ha fler förskollärare på förskoleavdelningarna och fler lärare i klasserna måste vi göra barngrupperna och klasserna större.

Eller måste vi det?

Jag tycker att det är läge nu för en fördjupad och bred diskussion i hela samhället om välfärdens villkor. Vill vi ha en bra kvalitet med lagom stora klasser i skolan och barngrupper i förskolan så behövs det sannolikt mer pengar till välfärden. Begreppet "lagom" är ju i detta sammanhang tämligen luddigt, men skulle just här kunna betyda så många lärare och vuxna som behövs för att ge varje barn verktyg och möjligheter till utveckling och växande. Om inte ett modernt saamhälle klarar av detta vet jag inte vad det är för nytta med det.

Vårt uppdrag, som socialdemokrater, måste rimligen vara att tydliggöra detta. Om politiken är svår nu beror det naturligtvis delvis på den ekonomiska krisen, men också på att vi för närvarande är fångade av det borgerliga, markandsliberala synsättet som predikar ju mindre samhällsinflytande desto bättre för näringsliv och tillväxt. Och detta är naturligtvis i grunden fel. Den svenska, moderna, historien visar det. Ett säkert, tryggt och jämlikt samhälle främjar också utveckling och tillväxt.

Politik gör skillnad, det är uppenbart. I dagens K- blad finns en liten artikel om att Centerpartiet vill förändra arbetsrätten. Det vill säga man vill göra det lättare att säga upp folk. För dryga två veckor sedan förklarade arbetsmarknadsminister Littorin den högre arbetslösheten i jämförelse med en del andra europeiska länder, med att det är så enkelt att säga upp anställda i Sverige. Centerns förslag är inget annat än en ideologisk attack mot anställdas rätt till trygghet och justa regler i anställningen. Vems ärenden går egentligen Centerpartiet?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0