8 maj Kulturens betydelse

I eftermiddag har jag varit på Kommunförbundet Skånes förbundsmöte, som hölls i medborgarhuset i Eslöv, en särdeles annorlunda och spännande byggnad. Det var intressant ur flera aspekter. På vägen dit, med tåg, åkte jag tillsammans med tre borgerliga politiker från Kristianstad. Det blev bland annat ett kort samtal om företatgsklimat apropå Svenskt näringslivs senaste företagsrankning, där Kristianstad kom på ungefär 220:e plats. Sämre än förra året. En av variablerna som ger ba eller dåliga poäng är kommunalskattens nivå. Det menade jag är helt irrelevant. Det som har betydelse är en fungerande infrastruktur, utbud av sådant som kultur och förhållningssätt och attityder till företag och företagande. 

Väl på plats i Eslöv hölls förbundsstämman. Den var intressant för min del eftersom jag blev invald som ersättare i förbundsstyrelsen för Kommunförbundet Skåne. Det ska bli intressant, tycker jag. Kommunerna är utan tvekan navet i regionen och vad som händer här när det gäller utveckling, tillväxt och välfärd beror på vad som sker i kommunerna.

Därefter blev det ett föredrag om ESS, som eventuellt kommer att förläggas till Lund. ESS är en anläggning där man genom att accelera upp atomer till nära ljusets hastighet och sedan låta dem kollidera med kvicksilver, frigör neutroner. Dessa neutroner riktar man sedan mot andra molekyler för att analysera hur dessa är uppbyggda. Neutronerna är elektriskt neutrala och påverkar inte de molekyler eller material de passerar, men efter att de passerat ett material ändrar de själva hastighet och riktning vilket gör det möjligt att förstå hur ett material är uppbyggt. Den här kunskapen kan leda till att till exempel utveckla och förbättra plaster eller mediciner. 

Avgörandet om ESS- anläggningen kommer troligen nu i slutet av maj. Konkurrenter är Spanien och Ungern.

Efter denna rätt korta information kom det egentliga syftet med den här presentationen. Nämligen frågan hur vi tar tillvara den enorma satsning som ESS innebär. Det är en kostsam historia. Investeringen är cirka 13 miljarder och årliga driftskostnader cirka en miljard. Ett antal av europeiska länder delar på detta. Men det viktiga i detta är att tusentals människor kommer att engageras i detta, inte minst vetenskapsmän och -kvinnor. Rätt tillvarataget kan det leda till en synnerligen gynnsam utveckling för hela regionen. Den här delen av presentationen hölls av en konsult som haft Region Skånes uppdrag att just belysa just den potential som finns i om ESS- anläggningen förläggs till Skåne.

Det finns många faktorer som påverkar om vi ska nå framgång i detta. Och det är nu det blir riktigt roligt, tycker jag. Denne konsult citerade en världsberömd professor jag inte minns namnet på. Innebörden av citatet var i alla händelser att ju mer kultur desto bättre. Av alla de faktorer som nämndes för att nå ett kreativt klimat nämndes överhuvudtaget inte kommunalskattens nivå!

Jag hoppas mina borgerliga politikerkollegor särskilt lyssnade på det.

Men nu är det fredagkväll och det är synnerligen behagligt. Hittade på Systembolaget, på hyllan för nyinkommet, en tysk majbock, en Einbecker Mai- Ur- Bock, ett utmärkt öl till matlagningen, visade det sig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0