14 sept Hoppas på S- seger i Norge

Idag låg det två tidningar i brevlådan, Aktuellt i Politiken och månadstidningen från Månadens bok. Två intressanta skrifter som båda kan läsas från första till sista sidan.

I AiP lite kommentarer i ledaren om regeringens plötsliga intresse för kommunerna, en artikel om ett jobbrådslagsförslag om en kompetensförsäkring, en helsida om EU- parlamentarikernas olika uppdrag och om en S- märkt långtidsutredning som Thomas Östros nu tillsatt. Alla intressanta och viktiga frågor. En kommentar på ledarsidan handlar om ESP, det europeiska socialdemokratiska partiet. Jag tror vi socialdemokrater i Europa har en enastående möjlighet att bygga visioner och konkret politik som verkligen fångar alla oss som bor i Europa. Ett gemensamt parti kan bli avgörande för att formulera den gemensamma drömmen om en hållbar och rättvis värld.

En socialdemokratisk långtidsutredning kan bli ett utmärkt redskap för att lyfta och diskutera framtidsfrågor. Kanske ett steg på vägen för att visa att det är socialdemokratin som kan ställa de relevanta frågorna och till det söka och formulera vägar för det samhälle vi vill stå för.

Månadens boks månadstidning är alltid intressant att bläddra i. Jag brukar inte köpa speciellt mycket, men det finns gott om boktips. Bland annat finns en ny bok av Bodil Malmsten, "De från norr kommande leoparderna". Bara titeln är lockande. En bok jag läst om förut, som handlar om valloner, tänker jag läsa n ågon gång. Jag är förvisso inte av vallonsläkt, men till trakterna i norra Östergötland kom många valloner och moderniserade järnbruken på 1600- talet. Louis de Geer var en av dem och blev en av de mest betydelsefulla. Släkten de Geer har ju också senare i den svenska historien gjort sig väl känd.

För övrigt hoppas jag att komma efter arbetarekommunens medlemsmöte ikväll och se rapporter från Norge om Arbeiderpartiets valseger.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0