27 sept Söndagkväll

Lyssnar just på Filosofiska rummet, samtidigt som jag ska försöka göra någon notering om denna söndag. Filosofiska rummet, på P1, handlar idag om vad som är verkligt med utgångspunkt från en kognitionsforskares och en partikelfysikers kunskaper. Detta är ett mycket spännande ämne, som jag dock inte ska fördjupa mig i här (behärskar för övrigt inte ämnet något vidare heller). Dock är det en fascinerande tankemöda som ligger bakom den (matematiska) logik som säger att universum är 11- dimensionellt, som strängteorin räknat fram att det måste vara för att teorin om hur allt hänger ihop ska stämma. Att föreställa sig elva dimensioner är naturligtvis omöjligt.

Elva dimensioner eller inte, denna söndag har varit behaglig och avkopplande, med bland annat den regelbundet återkommande promenaden längs havet och framåt kvällen, tvåtimmarspasset med innebandykamraterna. Möjligen skulle jag efter några ruscher fram och tillbaka på innebandyplanen önska mig en dimension att gömma mig i, komma undan en stund och hämta andan.

Agenda innehöll några intressanta programpunkter:

- Helikopterrånet. Några misstänkta har anhållits idag och det är naturligtvis alldeles lysande om man redan hittat rätt personer. Det kan möjligen te sig märkvärdigt med en sådan här händelse, men i sådana här fall kan jag förfalla till rätt primitiva tankar när det gäller metoder för att spåra och infånga kriminella som ställer all hänsyn till människor åt sidan för att tillskansa sig pengar.

- Valet i Tyskland. Klar borgerlig seger. Det sämsta valet för socialdemokraterna sen kriget. Det är kris i världen. Arbetslösheten skenar och mängder av människor blir fattiga, medan skattesänkningar ska stimulera de redan välbärgade. Då vinner borgerligheten och socialdemokratin står utan en trovärdig politik för alla de som behöver rättvis fördelning och generell välfärd allra bäst. Det är ju nu, precis just nu, socialdemokratin i Europa borde stå som allra starkast! Det är vi som ska berätta den berättelse som får drömmar att bli till liv och som ger människor hopp om en bättre framtid.

- Folkomröstningen i Irland. Ja- sidan leder en vecka innan folkomröstningen. Det är tre länder som fortfarande inte tagit ställning för det nya Lissabonfördraget, förutom Irland, Tjeckien och Polen. Jag tror det är bra med det nya fördraget och hoppas att de ska rösta ja i Irland. Ännu bättre vore om socialdemokratin i Europa kunde ta sig samman och använda EU som en den politiska plattform det är, för en politik som stärker ett socialt Europa, ett miljömedvetet Europa och ett Europa som de flesta människor kan känna att de tillhör och kan identifiera sig med. Vår kulturella mångfald i Europa är en enorm tillgång och inget som det ska byggas upp motsättningar och inskränkt nationalism på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0