7 sept Måndagsnytt

Jag känner en viss stelhet i kroppen idag, efter gårdagens säsongspremiär av innebandyspelandet. Men det är säkert nyttigt.

Idag har regeringen meddelat att man ger ett tillfälligt statsbidrag till kommunerna med sju miljarder nästa år. För Kristianstads kommuns del innebär det cirka sextio miljoner kronor. Det är naturligtvis bra. Men det är dessvärre för sent. Om jag ser på vad det kan innebära för barn- och utbildningsnämnden så är det ganska oklart. Verksamheten har redan dragit ner motsvarande en årlig kostnad på cirka 25 miljoner avseende rena besparingar. Förvaltningen har redan anpassat organisationen för det och ett antal personer har sagts upp.

Frågan är vad man kan använda pengarna till nu. Det extra tillskottet är ett engångsbelopp 2010 och vad som händer 2011 vet vi inget om. Det rimliga vore att göra generella uppskrivningar av skolpeng till förskola och skola, det vill säga en återställare, men går det med det vi nu vet? Jag tycker i alla fall att det är det som måste hävdas, annars vet jag inte vad till exempel tjugo miljoner till BUN gör för nytta. Det måste gå att arbeta långsiktigt! Det långsiktiga fungerar inte med engångsbelopp.

Vi får väl se hur debatten blir på morgondagens fullmäktige.

Jag diskuterade idag lite kort och spontant med en företrädare för Lärarförbundet om möjligheten att skapa kommunala friskolor. Det är inte använt så mycket, men det finns nog skäl i att fördjupa sig lite i detta.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0