9 sept Bara politik

Ibland händer det att jag känner mig lätt överlastad av politiska frågor. En heldag med fullmäktige igår och ett långt sammanträde med BUN idag sätter sig onekligen i huvudet. Politik har jag i och för sig runt mig varje dag, men just det här med ärendehanteringen blir lite massivt ibland.

För allt är ju naturligtvis inte ärenden. Det mesta är egentligen samtal och andra möten. Samtal och möten med partivänner, skolfolk, tjänstemän och skolungdomar. Politiker från andra partier att debattera med, att kompromissa med, att lösa problem med. Det är egentligen alla de här mötena och samtalen som är det roligaste med politiken. Det är då det händer saker, det är då tankar väcks och det är då svar på frågor börjar formuleras.

Samtal och möten är nog i själva verket kärnan i ett demokratiskt förhållningssätt. Det som lägger grunden för ett, förhoppningsvis, både ideologiskt grundat och rationellt beslutsfattande i de parlamentariska församlingarna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0