1 dec Staten

Ska staten gå in som ägare till SAAB och Volvo i ett krisläge?
Tål att fundera på.

Några förhållanden måste granskas och värderas.
Ett är bedömningen av krisens djup och varaktighet. Jag  kan tänka mig att om krisen blir så djup och så varaktig att den riskerar att sänka värden av betydande mått så kan en stark aktör som den svenska staten behöva agera. Krisens djup är då stor att normala marknadsmerkanismer inte fungerar. Att inte gå in i en sådan situation är i så fall resursslöseri av stora mått. Det handlar om överlevnad på kort sikt för att ta tillvara och utveckla den potential som finns på lång sikt.

Ett annat är att bedöma om Volvo och SAAB har en potential på lång sikt. Det kan handla om konstruktion, miljötekonologi, resursförbrukning, produktion och annat som inte jag begriper, men som behövs i en modern bilindustri.

Ett tredje kan vara att se hur andra stater bär sig åt i förhållande till sina länders bilindustrier.

När det gäller industrins utveckling i Sverige så har starka fackföreningar, bra skyddsnät och goda möjligheter till omskolning gjort det möjligt att modernisera industrin efterhand. När produkter och omodern produktion försvunnit har nytt kommit istället. I övergången frått gammalt till nytt har inte människor behövt fara illa. Det har funnits nya möjligheter och det har funnits en trygghet genom en hyfsad A- kassa. Därför ska man inte heller bita sig fast vid det gamla som är på väg ut. Jag tror dock inte att bilen är på väg ut, men den behöver förändras och anpassa till en tid när vi ska spara på resurser.


Kommentarer
Postat av: hans dahlberg

Varför skulle svenska skattebetalare gå in och stötta amerikanskt ägda bilföretag? Bara för de heter volvo och saab? Det förvånar mig att 60/70% av svenska skattebetalare säger sig vilja vara med och "rädda" utländska företag. Är det någon som skulle stödja dessa företag borde det väl vara de ursprungliga säljarna av volvo och saab. Svenska skattebetalare kommer tids nog att få betala för omställning, omskolning etc för alla friställda inom industrin. Det finns flera exempel på svenska företag som fått utländska ägare och efter en tid lagts ner. Där har inte staten gått in och "räddat." Jovisst, inte så stora företag som bilföretagen; men dessa företag hade många gånger stor regional/lokal betydelse."Krisens djup och varaktighet." För vem? Allting är relativt, herr tell. Skall europas bilindustri "räddas" och utvecklas för att möta morgondagen verkar ett bättre förslag vara att ECB och europa gemensamt försöker klara denna kris.

2008-12-02 @ 23:51:29
URL: http://www.anderstell.blogg.se.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0