16 dec Jul, jul strålande jul...

... och mer ordjulklappar ska delas ut. Idag, postumt, till Stig Claesson. Jag uppskattar verkligen denne författare och konstnär. Under det snart ett år som passerat sedan Stig Claesson gick bort har jag läst om och njutit av ett antal av hans böcker. Hans berättelser om den avfolkade svenska landsbygden och om de som emigrerade till huvudstaden för sin utkomst berättas det i Bönder, Samtal på ett fjärrtåg, Västgötalagret och inte minst i boken om Yngve Freij. Om Europa och krigen och dess följder berättas i debutboken Berättelse från Europa, Brev till en hembygdsgård och Det lyckliga Europa. Om kärlek och möten handlar det i Allt står i lågor, Eko av en vår, Henrietta ska du också glömma och Man måste det man önskar. Allt ömsint, uppriktigt och ibland med vrede berättat.

Kunde jag önska Stig Claeson en riktigt God Jul skulle jag göra det. Eller kanske han, likt kamrer Johansson, föredrog en jul med sex flaskor konjak, en skinkbit och lite inlagd gurka.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0