20 dec Kulturarvsklapp

Dagens julklappsuppmuntran delas ut till Barbro Mellander, chef på Regionmuseet i Kristianstad. Barbro är synnerligen engagerad i den omvandling mot ett allt mer öppet museum som pågått i många år och fortfarande pågår. Frågorna om vårt kulturarv är i våra dagar mycket aktuella. Kulturarvet används ibland som argument av dunkla krafter som säger sig vilja bevara och värna det de kallar "svenskt". Som om det funnes ett och evigt beständigt kulturarv.

Barbro, du arbetar för ett öppet museum, ett museum som är en aktiv deltagare i den ständiga debatt som pågår om tidens stora frågor. Du leder ett arbete som lyfter fram våra rötter, tolkar historien och berättar berättelser för oss medborgare i Kristianstad och Skåne. Berättelserna slår inte fast några eviga sanningar utan erbjuder möjligheter för var och en att använda kulturarvet för att bättre förstå den värld vi lever i. Du bidrar med ditt arbete på museet med att vidga demokratin, stärka synsätt om alla människors lika värde och motverka inskränkthet och dumhet.

Jag  vill att du fortsätter med detta viktiga arbete att göra museet och kulturarvet tillgängliga för alla. Det betyder mycket för det demokratiska samhällets utveckling.

Jag önskar dig och din familj en God Jul och ett Gott Nytt År!

Kommentarer
Postat av: Anders S

Anders, dina val av mottagare till dina julklappar är utmärkta. Jag tycker att du, Anders Tell, är värd en julklapp för en jättebra blogg med tänkvärt innehåll.

God Jul och Gott Nytt År

2008-12-21 @ 13:50:43
Postat av: Anders Tell

Jag tackar för denna julklapp Anders S! Det gläder mig mycket att du uppskattar mina val av julklappsmottagare.

2008-12-21 @ 17:26:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0