3 dec Statens skolinspektion samt Volvo

Statens skolinspektion, det känns som en fläkt av något gammalt planekonomiskt, men är en produkt av den liberale ministern Jan Björklund. Det är detta verk som handlägger ansökningar om att få etablera friskolor. Nu är det så att kommuner, Skolverket och även skolinspektionen själv flaggat för den risk för överetablering av gymnasiefriskolor som finns. Antalet gymnasiestuderande minskar, som jag skrivit om tidigare, med 25-30 % de närmaste åren. Kapaciteten hos gymansieskolorna är betydligt större än antalet studerande. Om skolinspektionen beviljar nu liggande ansökningar kan vi mer än 2000 platser för många i gymnasieskolan i Kristianstad. Även den borgerliga majoriteten ville avstyrka några av ansökningarna som vi behandlade i BUN tidigare i höstas.

Döm om min förvåning när det idag kommer ett beslut som godkänner en ansökan från IT- gymnasiet, som får tillstånd att starta tre nya program inom IT, multimedia, musik, elektronik och naturvetenskap.

I motiveringen till beslutet sägs bland annat att detta "... medför...inte påtagliga negativa konsekvenser för Kristianstad..." . Vad menas med det? Och vidare sägs att det inte medför någon "uppenbar risk" för att kommunen ska behöva lägga ner något nationellt program då det är "Troligt att de sökta utbildningarna kommer att attrahera elever även från andra utbildningar än det nationella Elprogrammet och det nationella Estetiska programmet." Varifrån undrar jag. Är det meningen att vi ska lägga ner något annat nationellt program? Logiken och argumentationen haltar betänkligt i skolinspektionens motivering till sitt beslut.

Fortsätter det så här står vi inför ett enormt resursslöseri i en redan svår situation med ett kraftigt minskat antal ungdomar i gymnasieålder.

När det gäller Volvo och SAAB är vi i en synnerligen besvärlig situation. Jag lyssnade på fordonsanalytikern Matts Carlsson som menar att så mycket av indutrin och industriell utveckling är kopplat till bilindustrin att det skulle få allvarliga konsekvenser för Sverige som industriland om biltillverkningen läggs ner. Frågan är vad som händer om det inte går att sälja Volvo och SAAB och Ford och GM beslutar att lägga ner fabrikerna. Ska staten låta det ske? Det Hans D är det den svåra frågan, tycker jag.

Kommentarer
Postat av: hans dahlberg

Innan jag från min sida avslutar volvo/saab bara några avslutande reflexer. Jag lyssnar inte på experter. I dessa bloggar anser jag att man framför sina egna funderingar och inte andras. Detta är inte beroende på att jag inte lyssnar på folk som kan mer än jag själv utan att jag försöker tänka själv. Slutligen förstår jag inte varför svenska staten skall rädda volvo/saab. Företagen ägs ju av amerikanska bolag. Vi/sverige kan väl inte ta över och starta nytt volvo/saab. Om svenska staten skulle rädda bilindustriteknik/industriteknik etc gm volvo får vi hosta upp 50 miljarder sek. Det är ju vad ford vill ha för volvo. Nödvändig strukturförändring inom bilindustrin är ett faktum. Alternativ- användningen av ovannämnda summa skulle med kreativt tänkande förmodligen bli mycket bättre än att satsa på körda bilföretag.





2008-12-04 @ 21:02:40
URL: http://www.andersblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0