15 nov Lördag

Det var trevligt på Gamlegården i förmiddags, dock var det inte så mycket folk som jag nog trodde att det skulle vara. En del prat med förbipasserande blev det i alla fall och lite äpplen delades ut. Vi var nästan hela S- gruppen i BUN samt ytterligare tre- fyra sossar, så det var en god uppslutning. Vi är egentligen rätt många och det är väl det som ska kännteckna en folkrörelse.

Idag spikas S-listan till EU- parlamentet. Jag hoppas verkligen det blir början till en verkligt konstruktiv valrörelse, utan detta eviga tjat om man är EU- kritiker eller inte. Vi är med i EU, det är en del av den verklighet som Europas länder lever med och vi kan med politisk handling ändra den verkligheten. Svårare än så behöver det inte vara. Självklart ska vi ha en kritisk hållning när det behövs men jag känner för den skull inget som helst behov att ansluta mig till gruppen "EU- kritiska socialdemokrater." Jag tycker den hållning den socialdemokratiske EU- parlamentarikern Jan Andersson intar är en oerhört mycket mer konstruktiv hållning. Det har också gett honom en framskjuten roll bland socialdemokrater i Europa och han har bland annat varit ansvarig för en rapport till EU- parlamentet som innehåller viktiga ställningstaganden om kollektivavtal. Det går att förändra med politisk handling!

Tack Henry för synpunkten om Gustaf Hellströmskolan. Här finns mycket att fundera över hur vi hanterar våra skolor. Boendemönster förändras över tid. Situationen med 95% ´barn med invandrarbakgrund kanske inte ser ut så om några år. Det viktigaste är kanske att se till så att vi har bra boendemiljöer som lockar människor med olika bakgrund. Det viktigaste av allt är nog att man har ett arbete, att man kan ge  trygghet till sina barn, att en familj kan känna att man  själv styr över sin tillvaro och att det finns  framtidstro.

Tack också till Dig som funderar över om det verkligen var rätt att rösta på alliansen. Kan jag bidra till att öka de tvivlen känner jag mig oerhört glad för det.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0