24 nov Att bo i Sverige

Moderaterna föreslår nu att invandrare till Sverige ska skriva på ett kontrakt på att man begripit vad det är för  värderingar som gäller här. Socialdemokraterna uppges vara splittrade i frågan. Detta behöver nu inte vara så krångligt. Själv har jag vid samhällsinformation, som är obligatoriskt här i Kristianstad för alla som fått uppehållstillstånd för att introduktionsersättning ska betalas ut, varit mycket noga med att betona att man måste förstå det land man lever i. Man måste förstå de lagar, seder, normer och traditioner som finns här. Det går helt enkelt lättare att bli en del av det svenska samhället om man begriper det som händer runt omkring. Därför är det mycket viktigt att berätta om demokratin i Sverige, om jämställdhet mellan män och kvinnor, om barns rättigheter, att homsosexuella får leva öppet och fritt tillsammans och att det är tillåtet att häda Muhammed och gud och kungen och fosterlandet. Vi kan tycka att det är respektlöst att häda och på det viset faktiskt göra troende människor illa. Men lika fullt är det tillåtet och måste i yttrande- och tryckfrihetens namn vara det. Detta och mycket mer måste informeras om och diskuteras med de som vill bo i detta land och bli goda samhällsmedborgare som bidrar till det här landets utveckling och tillväxt.

Jag kan inte se att det behövs något särkilt kontrakt om det här. Däremot kanske vi ska betona de här frågorna på ett tydligare sätt. Jag har gjort det i den samhällsinformation som ges, men jag tror att ännu mer tyngd kan läggas på det. Min upplevelse är att det tas emot positivt, med en del undrande frågor, men med intresse. Man måste inte gilla allting, och vem gör egentligen det, men man måste förstå och försöka ta till sig de grundläggande normer och värderingar som den svenska demokratin bygger på. Utifrån det är det min övertygelse att det går att föra en mycket konstruktiv diskussion.

Vi kan vara stolta och glada över de traditioner som med åren blivit svenska. För min del delar jag gärna med mig av det jag tycker bäst om och trivs bäst med: Öppenheten, demokratin, naturen, midsommar, höstmörkret med tända ljus, vänner, 1:a maj, tredje söndagen i september vart fjärde år, Kåseberga med Ales stenar, välfärden och en promenad  genom stan en lördagförmiddag med fika på museet.

Kommentarer
Postat av: Henry Larsson

Än en gång mycket kloka ord

2008-11-28 @ 16:16:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0