3 nov Måndag och en dag före den stora dagen...

... och världen tycks nästan ha stannat upp inför presidentvalet i USA  imorgon. Det är svårt att inte ryckas med i spekulationer och tankar om valet. Vinner Obama och stämmer opinionsundersökningarna? Såg på Agenda igår direkt från USA där representanter från demokrater och republikaner möttes runt ett bord och ganska snabbt pucklade på varandra på ett helt annat sätt än vad vi är vana vid här. Jag har också tittat på You tube på en del filmklipp om Sarah Palin. En fin sångtext sjungen av en kvinna som är hockeymamma och är mer rädd för Sarah Palin än för Al Qaida. Ett annat klipp med några andra kvinnor under rubriken "Hockeymoms against Sarah Palin".

Obamas framtoning och politik, det lilla jag egentligen känner till, gör att jag ändå hoppas att han vinner valet. Världen behöver en supermakt som uppträder på ett helt annat sätt än det USA som leds av en religiös fanatiker som tror att han har ett uppdrag av gud att invadera Irak. McCain är förvisso en annan än Bush, men retoriken när det gäller utrikespolitik är den samma. Skjut först och fråga sen, är det uppenbara mottot. Det världen behöver är mer samtal, mer möten, mer förståelse, mer tolerans, mer rättvisa, mer FN, mer solidaritet, mer demokrati, mer utbildning, mer rent vatten, mer öppenhet, mer.....Kan Obama bidra med lite mer av allt detta kanske vi når en liten bit mot en bättre värld.

Nu föreslår Kd, hör jag precis på radion, att vigselrätten ska föras över till staten och sen får de religiösa samfunden själva utföra sina välsignelser för vem de vill. I frånvaro av egen religiös tro kan jag inte annat än hålla med om att vigseln i sig kan vara borgerlig och sen kan de som är troende välja vilket samfund som helst om de vill ha äktenskapet bekräftat. Men det stör mig att de ser detta som en lösning bara för att samfunden ska hitta ett kryphål för att komma ifrån skyldigheten att viga homosexuella. Jag undrar bara hur de tänker. Tror de verkligen att en eventuell gud bryr sig. Jag hade för mig att det hos kristendomen är kärleksbudskapet som är det allra största. Lev då efter det och låt människor få älska vem de vill och om de så önskar också gifta sig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0