30 nov Inför en ny vecka

Idag firar jag inte Karl XII:es dödsdag. Det finns de som gör det av någon slags nationalistiska skäl. Han lär ha trivts bra i Turkiet annars, den store krigarkungen.

Några veckor till jul ännu, med lite av ledighet och vila. Den kommande veckan har en del intressant att bjuda:
- BUN- sammanträde på tisdag. Budget för skolbarnsomsorgen och den framtida gymnasieorganisationen är två viktiga frågor som ska avhandlas. Majoriteten vill spara på skolbarnsomsorgen och det tycker vi i S- gruppen inte är någon bra idé. Gymnasiefrågan är mycket viktig. Antalet studerande i gymnasieskolan komer att minska med 25 % de närmaste fem åren och det får konsekvenser. Samtidigt gör friksoleetableringarna det svårt att planera.
- Facklig- politisk aftonskola på onsdag. Spännande, denna gång med klimat och miljötema. En av våra allra viktigaste politiska frågor.
- Fullmäktigegrupp på torsdagkväll. Åter en dagordning med ett stort antal ärenden.

Det har blivit debatt om Mona Sahlins yttrande om att staten borde vara beredd, att under en övergångstid, gå in som ägare av Volvo och SAAB om de nuvarande ägarna kastar in handduken. Reaktionen från statsministern är reflexmässigt negativ. Han borde tänka efter en gång till. Staten kan behövas i kärva tider, till och med som ägare av bilfabriker om man bedömer att det finns mycket stora värden (kompetens, tillgångar) som står på spel och det går att göra framtidssatsningar på miljöteknologi.

Kommentarer
Postat av: hans dahlberg

Vid ett möte för en tid sedan uppmanade du mig att gå in på din blogg och kolla. Så är nu gjort. Dock bara den 30 november eftersom denna dag är marschdag för en del felprogrammerade småhjärnor. Lund får utgöra varnande exempel. Till din andra reflex. Om er spänningslösa partiledares uttalanden om svensk bilindustri. Tror du verkligen att volvo och saab skulle överleva även om svenska regeringen går med stöd. Ack nej. Först och främst är de inte svenska företag. Usas biltillverkare har inte alls hängt med i bilutvecklingen utan hållit fast vid sina stora bilar. Och dragit med sig fd svenska bilföretagen. Detroit håller på att rasa ihop och japanska bilfabriker byggs i södra usa där små miljöbilar byggs. Hur tror du att amerikanska biltiverkare skall hinna ikapp. Med usaregeringens pengar? Kanske. Men inte överleva utan genomgripande strukturförändring. Du menar väl inte att svenska regeringen skall gå in och rädda usaföretag. Brukar du inte säga att företagen får klara sig på marknadens villkor? Vi har ju marknadsekonomi. Det skall väl gälla även utlandsägda volvo och saab. Låt japanerna köpa saab. De kommer inte att lägga ner det företaget utan ta hand om kunskap och erfarenhet som de kan använda för sin utveckling. Saab och volvo är för sent ute. Det är ett helt nytt tänk inom bilbranschen idag. Och det sköts av andra än amerikanska volvo och saab. Vi talar om strukturförändring inom en tung industrisektor som industrin själv får klara upp. Kan de klara sig utan att vilja ha någon inblandning från stat i medgång får de också klara sig utan stat i motgång. Vad skall vi göra med alla som blir arbetslösa, frågar du naturligtvis. Vad gör man vi andra nedläggningar. Vi får väl göra samma här. Om nu regeringen har någon fruktsam strategi för att tackla arbets- lösheten? Strukturförändringar är smärtsamma men nödvändiga. Glöm inte klantet från varvskrisens dagar.

2008-12-01 @ 00:17:08
URL: http://anderstell.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0