6 nov Lång dag

En dag full av möten och kvällen blir likadan. Fullmäktigegrupp ikväll med en stor mängd medborgarförslag och motioner som ska behandlas i fullmäktige på tisdag. Jag ska informera om skolförslaget jag skrev om igår och som refererats i K- baldet. Blev förskräckt när jag läste en del läsarreaktioner i K- bladet att lägga ner G Hellströmskolan. Några handlade om att invandrarproblemen inte ska "exporteras" till andra delar av Kristianstad och någon sa rakt ut att det är för mycket invandring. Desto gladare blir jag av de läsare som bekymrar om de barn det faktiskt handlar om. Det riktigt otäcka med de först återgivna reaktionerna är att det tycks som om man bortser från att man talar om människor. Den typen av resonemang ledde i förlängningen till gaskamrarna för ett antal år sen.

Kulturnämnden i Skåne har jag numera inget förtroende för alls. All kraft tycks gå till att trygga aktiviteter i Malmö. Här i Kristianstad finns en utmärkt arkeologisk verksamhet på museet. Nu ska den moderatledda alliansen bilda ett nytt arkeologiskt utgrävningsföretag tillsammans med Malmö stad. Varför ska Region Skåne bilda ett bolag som verkar på en marknad och dessutom riskera att dra undan underlaget för Regionmuseets verksamhet? Det finns en ledning på kulturförvaltning och kulturnämnd som är fullständigt hållningslös och opolitlig. När det gäller diskussionen om att samla Region Skånes administration till Malmö och Kristianstad är det min bestämda uppfattning att kulturkansliet ska förläggas till Kristianstad.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0