7 nov Ljus framtid

Jag kommer just från möte med ledningsgruppen för Agenda 21. Positivt och jag konstaterar att:
- 350 förskolebarn deltar i en upptäcklarklubb om naturen.
- En klimatolympiad för åttondeklasser planeras.
- Det finns goda idéer om hur vi ska arbeta för att förankra nyttan med återvinning.
- Borlänge är ett föredöme när det att miljövänlig upphandling och hur man når lokala leverentörer på ett bra sätt.

Det är sådant här lokalt arbete som är så viktigt och som ändå får mig att tro på en ljusare framtid.

Sen finns det alltid okunniga och intoleranta personer som Sarah Palin som tror att Afrika är ett land och Berlusconi som inte kan låta bli att antyda rasism i omdömen om Obama.

Själv väljer jag att trots allt tro på humanistiska ideal och att de flesta egentligen gör det. Istället för religiösa budord kan en tro formuleras med utgångspunkt från humanism. T ex:
- Jag tror på människors förmåga att skapa ett gott samhälle.
- Jag tror det är möjligt att ge alla en trygg uppväxt.
- Jag tror på att kunskap och bildning gör oss människor vidsynta och toleranta
- Jag tror på demokratin som styrelseskick.
- Jag tror på alla människors lika värde.
- Jag tror på att vi har gemensamt ansvar för varandra.
- Jag tror på att resurser ska fördelas efter behov.
- Jag tror på solidariteten som grund för att skapa en jämlik värld.
- Jag tror på att det är möjligt att skapa en långsiktigt hållbar värld.
- Jag tror på att alla vi som bor på jorden är bröder och systrar.

Återkommer imorgon med nya funderingar. Nu ska jag strax köra till Valjeviken och inleda en politisk aftonskola för fackkligt och politiskt engagerade härifrån Kristianstadstrakten.

Kommentarer
Postat av: Sten

Efter ytterligare en missad högmässa känner jag mig upplyft av de tio nya budorden. Jag tar mig friheten att föra dem vidare till mer (och fler) s-märkta vänner - och en och annan m-indre så märkt släkting...Dina bloggar är som Samarin efter läsningen av ledarna i Kristianstadsbladet. TACK!

Sten

2008-11-09 @ 13:27:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0