8 april Om förskolan mm

Lång dag idag. Det började med en presskonferens i morse, som hålls dagen efter ett BUN- sammanträde. Det blev en ganska lång diskussion med de två journalisterna från K- Bladet respektive Norra Skåne om ekonomi (trots att inget beslut fattades igår), om föräldra- och personalprotester mot förslagen om besparingar i förskolan och beslutet om stängningen av Träne skola. Det finns otvivelaktigt en stor oro och ett stort engagemang både från föräldrar och personal för förskolan. Jag redovisade vårt förslag om en fördjupad medborgardialog om förskolans och skolans utveckling kommande år.

Under förmiddagen författade jag en insändare om S- gruppens ställningstagande när det gäller förslaget till besparingar i förskolan. Hela gruppen ska underteckna så jag väntar under dagen på reaktioner från gruppkamraterna så att jag kan skicka insändaren ikväll. Vår utgångspunkt är egentligen att vi behöver mer resurser för att öka kvaliteten i förskolan och skolan. Men politik handlar om att välja och den borgerliga regeringen har valt sin väg. De har sänkt skatterna med 80 miljarder och det påverkar naturligtvis möjligheterna att upprätthålla en bra välfärd även i ekonomiskt kärva tider.

Om en stund har vi gruppmöte med kommunstyrelsegruppen och senare med fullmäktigegruppen. Vi får börja diskutera budgetförutsättningarna i KS- gruppen nu. Vi börjar närma oss lite mer vetskap om förutsättningarna nästa år. Skatteintäkterna räknas förmodligen ner så det tillskott som regeringen nu väntas föreslå i vårpropositionen kommer nog bara räcka till att balansera nedgången i skatteintäkter. Det är inte en offensiv politik!

Hinns det med på KS- gruppen tänker jag informera lite om BUN och det förslag till medborgardialog vi la igår. Om det finns utrymme för det tänker jag även att ta upp frågan om gårdsförsäljning av vin och för den delen även öl. Jag tycker att vi som kommun ska agera till stöd för förslaget att tillåta gårdsförsäljning av vin och öl eftersom det nu är konstaterat att EU inte anser det strida mot Systembolagsmonopolet i övrigt. Det skulle passa bra in i vår livsmedelsprofil om det fanns möjligheter även till sådan verksamhet i kommunen. När kommer det första mikrobryggeriet?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0